WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Saturday, December 27, 2008

SELAMAT TAHUN BARU HIJRIAH 1430

TAHUN BARU HIJRAH 1430 akan tiba. Seluruh umat Islam di segenap penjuru dunia akan merayakan tahun baru dengan penuh keikhlasan dan kesederhanaan, apatah lagi dunia sedang mengalami zaman kemelesetan ekonomi. Namun nampaknya, sebahagian umat Islam masih belum tahu apa arti sebenarnya hijrah tersebut. Sebagaimana kita ketahui pengertian hijrah itu adalah berpindah. Perpindahan di sini bukan saja bermakna berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain sebagaimana Rasulullah berpindah dari Kota Mekah ke Madinah, untuk menyebarkan ajaran Islam, tetapi lebih jauh lagi secara mendalam mengandungi berbagai pengertian yang perlu diperhalusi. Apalagi zaman telah berubah dan tidak lagi seperti zamannya Rasulullah dahulu.



Hijrah nafsu


Dalam kehidupan hari ini, di mana tujuan awalnya untuk memperbaiki dan memenuhi segala bidang kehiduapan masyarakat, maka hijrah sangat penting untuk dilaksanakan. Ini adalah kerana dalam kehidupan seharian kita, bayak perkara yang bertentangan dengan perintah agama berada disekeliling kita. Pada dasarnya bisikna hati nurani tidak pernah menyimpang hari kebenaran. Tetapi apabila sudah ditunggangi oleh hawa nafsu, maka bisikan hati nurani yang tadinya murni, akan tercemar dan bahkan cenderung menyimpang dari kebenaran.Maka, hijrah yang dimaksudkan ialah hijrah dari perkara yang dimurkai ALLAH, kepada yang lebih diredhai ALLAH.


Senario di STAR
Berbalik kepada senario di STAR, penulis mengajak diri sendiri serta seluruh warga STAR untuk sama-sama berhijrah ke arah yang lebih baik. Zaman kegilaan teknologi serta maklumat dihujung jari ini, segala-galanya tampak mudah untuk diperolehi. Justeru saya cukup yakin dan percaya kita semua perlu berhijrah jika ingin melihat STAR dan seluruh warganya mengecap kejayaan yang gemilang. Tingkah laku jahiliyyah seperti buli, tidak menutup aurat, malas belajar, mengata guru, malas solat, mencuri (lanjun bahasa STAR),ponteng kelas, fly, lados dan banyak lagi perlu dihindarkan.

Persoalannya, sejauhmanakah kita semua menghayati dan mengamalkaan ajaran Islam yang diturunkan oleh Allah S.W.T., sejauh manakah hijrah nabi itu difahami dan diperhalusi serta dijadikan iktibar. Sedangkan kita tidak pernah tidak dari sentiasa diaajar untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan. Tepuk dada, maka tanyalah IMAN.Jadikan yang tebal itu iman, yangh nipis itu lidah, yang tajam itu akal, yang lembut itu hati, yang ringan itu solat, yang luas itu ilmu, yang manis itu silaturrahim.Salam Maal hijrah 1430H!!



TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

2 GENTA RASA:

fakhruddin said...

err cg, lados tu merokok
kalau mencuri tu bhasa STAR = lanjun

selamat tahun baru.
ape azam br?
heh =)

imanshah said...

ok2..udah tukar..lupa la..maklum la..cg pun tak penah lados

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget