WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Friday, January 30, 2009

IBUNDA KENAPA ENGKAU MENANGIS?

Suatu ketika, ada seorang anak laki-laki yang bertanya kepada ibunya. "Ibu, mengapa ibu menangis?". Ibunya menjawab, "Sebab, ibu adalah seorang wanita, nak"." Aku tak mengerti" kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat."Nak, kamu memang tak akan pernah mengerti...."Kemudian, anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa ibu menangis? Sepertinya ibu menangis tanpa ada sebab yang jelas?"Si ayah menjawab, "Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan"Hanya itu jawapan yang bisa diberikan ayahnya. Lama kemudian, si anak itu membesar menjadi remaja dan tetap bertanya- tanya, mengapa . wanita menangis.


Pada suatu malam, dia bermimpi dan bertanya kepada Auhan. "Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?"Dalam mimpinya, Allah menjawab, "Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu ituh arus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedangt ertidur. Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluar kanbayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, ia kerap berulang kali menerima cerca dari anaknya itu. Kuberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat semua orang sudah putus asa.


Pada wanita, Kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.Kuberikan wanita, perasaapeka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam keadaan apapun, dan dalam situasi apapun.Walaupun anak-anaknya itu selalu melukai perasaannya, melukai hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya. Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa sulit, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?

Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan kesedaran , bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi. Dan, akhirnya, Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan bilapun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, air mata ini adalah air mata kehidupan. Maka, dekatkanlah diri kita pada Ibu. Jika ibu masih hidup, berbaktilah, cintailah dia..selagi masih ada waktu.....kerana di telapak kakinyalah kita menemukan syurga.


Ibunda, aku mencintaimu dunia akhirat..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

3 GENTA RASA:

waruna said...

Bertuahnya ibu imanshah mempunyai anak seperti kamu...menyejukkan hati ibu..

imanshah said...

ibu segalanya, ayah jua segalanya

Aisya Humaira said...

Assalamu'alaikum WBT... teringat pula bonda saya di kampung. Minggu lepas saya memang spend time cuti yang singkat hanya dengan bonda. Tak cukup masa dibuatnya. Macam-macam nak buat bersama hinggakan saat da nak balik ke selangor semula sempat lagi minta bonda saya guntingkan rambut. Hajat saya sering tertunai. Jika esok bonda sudah tiada di sisi, bagaimana ya... ~

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget