WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Friday, August 14, 2009

1 LAMPU


Alhamdulillah, ini merupak entry ke 100 aku sejak hampir 9 bulan berblog..Walaupun sibuk, aku cuba juga untuk menulis. Kali ini aku ingin berkongsi dengan rakan-rakan berkaitan dengan satu artikel. Artikel ini aku petik dalam akhbar Berita Harian bertarikh 14 Ogos 2009 yang ditaja oleh MAYBANK. Aku cukup tertarik dengan kisah Adam yang menggambarkan hasrat 1 Malaysia.

Di sebuah kampung Bukit Rusa, tinggal seorang budak lelaki bernama Adam. Apa yang dilakukannya sepanjang hari hanyalah bermain. Tatkala budak-budak lain membantu menghalau burung-burung dari sawah padi, Adam berfikiran sendirian, "Mereka sudah melakukannya, bolehlah aku berenang di sungai.

Apabila tiba masa menuai, Adam akan turut serta. Hanya kerana dia boleh makan sebanyak mana yang dia mahu. "Mereka semua tidak bijak seperti aku," fikirnya. "Lebih banyak mereka kutip, lebih beratlah bakul-bakul mereka. " Bakulnya tidak pernah penuh sebagaimana penuh perutnya itu. Malah apabila ada sesuatu yang harus dilakukan, Adam sentiasa mencari alasan. "Tentu ada orang yang akan membuatnya, menagapa aku?''

Kemudian, pada suatu malam yang kelam dan suram, ibu Adam jatuh sakit. Dengan suara yang lemah, dia menyuruh Adam memanggil bomoh dari kampung berhampiran. Adam dapat merasakan kegerunannya yang memuncak. Dalam keberaniannya yang ditunjuk-tunjuk itu, satu-satunya yang paling ditakuti oleh Adam adalah kegelapan. Dan jalan ke kampung sebelah adalah melalui hutan tebal dan gelap.

Namun apakah dia mempunyai pilihan. Lalu Adam memulakan perjalanannya. Pada mulanya perlahan, tetapi semakin pantas langkahnya seiring dengan malam yang semakin gelap, segelap dakwat hitam. Malah, sang bintang bagai menyembunyikan diri mereka pada malam itu. Tidak lama kemudian, Adam menyedari bahawa dia telah sesat. Bunyi-bunyi yang aneh dari hutan belantara di sekeliling menambahkan lagi ketakutan yang teramat sangat dalam dirinya.

Tiba-tiba, dia nampak sesuatu-kerlipan lampu menembusi kegelapan malam. Ia datang dari sebuah rumah usang milik Pak Su, salah seorang penduudk kampung. Adam berasa lega. Tetapi lebih daripada itu, dia berasa curiga-Pak Su buta. Berjalan ke arah Pak Su, Adam bertanya, "Kenapa Pak Su perlukan lampu sedangkan Pak Su tidak boleh nampak?''

Orang tua itu tersenyum seraya berkata, "inilah yang kamu harus buat kalau kami menjadi sebahagian kampung ini-kamu harus tolong-menolong.Aku tidak menyalakan lampu ini agar aku boleh menengok. " Aku menyalakan lampu ini supaya orang lain, seperti kamu, boleh melihat."

Dalam kita menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-52 sebagai 1 negara, 1 rakyat, kekuatan kita yang paling utama adalah satu sama lain. Semoga semangat perpaduan yang dikongsi ini akan terus menjadikan Malaysia paling istimewa.


TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

11 GENTA RASA:

NuR said...

menarik citer ni....
bersahaja tapi dpt buat kita fikir yg tersirat..

n@m@n said...

hoho..bagus2..Ada award utk demo..2 lagi tu..sudi2kanlah..

imanshah said...

tq very much...memang untuk orang baik2 macam kawe je..haha

iqbalsyarie said...

bestla cikgu!cikgu taknak buat cerpen ke?hehehehehehe

fakhruddin said...

wow cerita yang agak menarik. satu malaysia. together we keep abreast with the other developed contries.

Tukang cerita said...

sanagt2 menyentuh hati kisah ni....

su said...

betul3!

Cikgu Adham said...

mantap... kawe x tgk lg iklan ni

Tirana said...

Good story..pandai cikgu bercerita ye..hehehe

Cikgu Adham said...

heh heh... demo jual kedai bundle la but tu... kawe rasa rm5o laku tu heh heh

Dj Epoi said...

Syukur di beranak kat Malaysia hhuuuuuuuuuu!!!

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget