WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Thursday, August 27, 2009

ORANG BERBUKA DI HOTEL, KITA PUN NAK JUGA!!



Malam tadi, aku berkesempatan untuk menghadiri Majlis Berbuka Puasa di Hotel Herritage, Ipoh. Wah, berbuka di hotel, dalam keadaan kegawatan sekarang. Sebenarnya pada setiap tahun, pihak pengurusan akan menjemput aku dan beberapa orang rakan untuk berbuka di sana sebagai menghargai sokongan terhadap hotel tersebut. Pihak sekolah kami sering mengadakan event di sana seperti majlis makan malam, hi tea serta seminar. Pada tahun ini, pihak pengurusan turut menjemput penghuni Rumah Anak Yatim dan Miskin Nurul Iman, Manjoi, Perak. Turut hadir adalah Dato' Bandar Ipoh, Dato' Rashidi dan Ketua Polis Perak, Dato' Zulkifli Abdullah.

Terima kasih buat pengurusan Hotel khususnya Zaiha atas jemputan ini. Yalah, nak merasa pergi sendiri bukan tak mampu, tapi rasanya RM 35 tu tak berbaloi lah. Memeng banyak menu yang disediakan, aku rasa lebih 50 menu. Tapi kemampuan perut menerima kehadiran sejumlah makanan yang banyak membataskan segala-galanya. Tapi pelik juga, hotel sentiasa penuh dengan kunjungan orang ramai untuk berbuka puasa. Huhu kalau dah satu family 5 orang bermakna RM 175 dibelanjakan. Kus semangat, tapi biasalah kalau tak berkemampuan takkan nak pergikan tempat-tempat sebegitu. Alangkah baik rasanya kalau wang yang banyak disedekahkan kepada anak-anak yatim atau mereka yang tak berkemampuan. Chewah, ustaz nak berceramah. Teringat satu khutbah yang disampaikan oleh Rasulullah:

Wahai manusia!

Barangsiapa di antaramu memberi makanan untuk berbuka puasa kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ramadhan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang hamba sahaya, dan ia diberi ampunan atas dosa-dosanya yang lalu.
(Sahabat- sahabat bertanya, " Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian." Rasulullah Menjawab Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya bersedekah dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya bersedekah dengan seteguk air.

Terkenang lagi kata-kata Ustaz Kahairul Anwar, pengasas dan pemegang amanah Rumah Anak Yatim Nurul Ihsan. Ramadhan kali ini masih ada kekosongan sebanyak 9 hari daripada penajaan berbuka puasa. Beliau merasakan kegawatan ekonomi menyebabkan keadan ini berlaku. Kalau boleh sesiapa yang nak menderma dan menaja berbuka puasa mereka ini di samping untuk mendapatkan keterangan lanjut menegenai Rumah Anak Yatim dan Miskin Nurul Iman bolehlah mengunjungi www.nuruliman.org.my.



TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

12 GENTA RASA:

Cikgu Adham said...

slm... uh mantap la demo heh heh... tmpat kawe ni xdapat nk merasa la... hotel pon payah nk cari hehhehehheh

n@m@n said...

fuyyoo...mkn kt hotel..xbalik ko?

imanshah said...

Naman : Balik Melaka je hari tu...terasa nak pg umah abang..skrg dah balik ipoh semula..

Adham, huk oloh meme la tepak jauh mano nok ado hotel..sapo nok duudk nyah..hahaha

kuIna LadyInRed said...

ada juga jemputn tp sy selesa berbuka kat rumah..

EviL naQi said...

sdapnye tgk mknn tuh... huhu.. kalau la bule mkn cm2 kt sini... huhu~

Tukang cerita said...

Pnah berbuka kat hotel.... kerana ingin merasa!
makanan memang sedap, banyak....
tapi, selesai makan, abih muntah semua....
perut kecik, tkejut dia terima makann byk2 sekaligus...
membazir jer...
melayang RM ku... :)

imanshah said...

Naqi : Sabaq lah..duduklah kat india tu, dah balik Malaysia nanti, pekenalah banyak2 makanan Malaysia

xiiinam said...

Wah...sedapnya
Oooo, kat Ipoh ya!

Masa sekolah di Taayah dulu, selalu dijemput berbuka di rumah MB..
Orang berbuka....kami kena nasyid kat pentas...pergh...bengkek je rasanya.

imanshah said...

haha, takyah memang sedap nasyid dia..huhu

mamai said...

bila kita terlebih dari pada keperluan maka kemahuan jadi tuntutan..

Aisya Humaira said...

Assalamu'alaikum WBT... di mana jua kita berbuka puasa, selayaknya bersyukur selalu~

hysMan.. said...

salam bro,
waa...makan kat hotel tuu..
besh siuttt..
klu klua duit sndiri harapan la nk ke sana..hehee

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget