WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Saturday, September 19, 2009

SELAMAT TINGGAL RAMADHAN


Alhamdulillah hari terakhir di bulan Ramadhan. Semua ahli keluarga sudah berkumpul kecuali kakak yang ke-2 kerana beraya di rumah keluarga suami di Muar, Johor. Kami 7 beradik buat kali pertama akan beraya tanpa ayahanda. Bertambah-tambah kesedihan bila nenek masuk wad kerana pendarahan di kepala. Kata doktor sudah tak der harapan, tunggu masa sahaja. Doa dan tawakkal semoga segala urusan dipermudahkan. Kami adik beradik sempat menziaerahi nenek di Wad Mahsuri, Hospital Raja Perempuan Zainab II.

Zakat fitrah pun baru sempat hari ini dibayar. Aku bayar zakat di kampung kerana arwah, ibu dan adik ada di kampung. Hurm semuanya RM 28 untuk 4 orang. Tahun ini harga beras naik..RM 6.90 segantang. Tak pa, itu kewajipan, Rukun Islam ke-3.

Hurm, untuk puasa hari terakhir ini, kami adik beradik masak menu istimewa iaitu ayam percik. Resipi turun temurun ini tak sama dengan ayam percik yang dijual di pasar ramadhan. Hehe, kalau sapa yang nak belaja boleh, tapi ada pengerasnya. Seronok juga berbuka ramai-ramai..hurm ibu gembira bukan kepalang anak-anak semua di depan mata. Saat berbuka beramai-ramai walaupun ayahanda tiada di depan mata, terasa sayu. Tapi anehnya, selepas peninggalan ayahanda, segala juadah kegemaran ayahanda menjadi juadah kegemaranku. Awal-awal lagi aku dah berpesan kepada ibu untuk dimasak daging goreng pada pagi raya, kerana itulah makanan kemestian ayahanda di pagi raya.

Malam pula selepas bertakbir hari raya di masjid, buat kesekian kalinya kami akan bersolat sunat Tasbih, iaitu amalan kemestian sewaktu ayahanda menjadi imam. Alhamdulillah, walau agak lama (tahu-tahulah solat sunat tasbih) tapi itulah yang selalu ayanhanda pesan. Mesti buat selalu, kalau tak dapat setiap hari, sekurang-kurangnya kena buat pada malam hari raya. Alhamdulillah pesanan itu aku ingat sampai bila-bila.

Halaman rumah juga perlu dibersihkan. Selalunya tugas ni adik bongsu aku yang selalu uruskan. Hurm lupa lagi, duit raya pun masih belum dimasukkan. Tahun ni anak-anak buah aku berikan duit 'lebih' sikit dari tahun-tahun sudah. Takpalah, kalau dulu ayahanda ada, tahun nampaknya akulah yang jadi boss tahun ni.

Dan buat terakhirnya kepada rakan-rakan, students, rakan-rakan blogger, adik beradik,anak-anak buah, sedara mara, orang kampung, dan seluruh muslimin- muslimat, aku ucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri. Mohon maaf atas segala keterlanjuran lalu. Aku hanya manusia biasa. Selamat tinggal Ramadhan..moga bersua kembali..

Biar hati sejernih air,jangan pula dipenuhi lumpur
Kalau salah belum berakhir,harap diampun dengan rasa syukur
Jika budi dipenuhi ikhlas, jangan ia disulam tuba
Jika ada salah dan silap, harap diampun di hari raya...
Biar amarah disunting sunyum,ibarat pekerti disulam kasih
Harap dihalal makan dan minum, ibarat rezeki yang tidak disisih

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

12 GENTA RASA:

xiiinam said...

Alhyamdulillah.....


Semoga kita diketemukan dengan Ramadhan akan datang....

Semoga berbahagia berkumpul bersama ahli keluarga...

Selamat Hari Raya...

Bapak said...

Selamat Adilfitri bro!

Bapak doakan kesihatan nenek bro..

Cikgu Adham said...

slm.. uh uh uh sedap berdo'oh nmpak lauk tu heh heh heh...

amirul said...

Salam,

Selamat hari raya Aidilfitri... maaf zahir & batin... Semoga bergembira di hari yg mulia ini bersama keluarga...

joegrimjow said...

bab smyg tasbih tu xbuat lagi
lepas ni

n@m@n said...

wahhhhhhhhh...


sedapnya percik tu..

selamat hari raya..alang2 packing duit raya, kawe skali tauuuuuuuuuu

IMCurtain said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Selamat Bercuti dari IMCurtain.

p/s: We would like to invite all bloggers to join our blogging community which can helps you getting more visitors to your blogs. It's totally free! Social Blogger Community

Noor Azaref bin Naim said...

Dalil disyari'atkan `Ied al-Fithri sebagai hari kebesaran bagi umat Islam adalah sebagaimana dikhabarkan oleh Anas bin Malik radhiallahu 'anh, dia berkata: Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua Hari Raya yang pada keduanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliyyah, maka baginda bersabda: "Aku datang kepada kalian sedangkan kalian memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Dan sesungguhnya Allah telah menggantikan keduanya dengan yang lebih baik iaitu Hari Raya `Ied al-Adha dan `Ied al-Fithri." - Hadis riwayat Imam al-Nasa'i, di dalam Sunan al-Nasa'i, Kitab al-Sholah, hadis no: 959

joegrimjow said...

xde bnyak blogger update malam ni
;)

sayalahfaizul said...

faizul suke bace posting ni... tangkap leleh... nice writing bro... keep it up

sayalahfaizul said...

faizul suke bace posting ni... tangkap leleh... nice writing bro... keep it up

sayalahfaizul said...

salam.. zul dah bace posting cikgu ni. my favourite so far... thanks for giving me a new meaning of syawal... nice writing... keep it up, bro...

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget