WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Saturday, November 7, 2009

BANJIR DATANG LAGI



hurm tengkujuh datang lagi..Dikhabarkan di Kelantan dan Terengganu, banjir dah melanda, Sehingga hari ini sudah 2,000 mangsa banjir telah dipindahkan. Bila musim tengkujuh, teringat zaman kana-kanak dulu. Seronok juga. Rumah aku tak lah dinaiki air, tapi selaunya tempat rendah dalam kampung kami memang naik air lah. Tibanya musim tengkujuh atau bah memang suasana seperti pesta. Masih teringat apabila musim tengkujuh tiba, orang kampung termasuk aku akan buat dua perkara utama. Pertamanya tahan pukat, huhu..Pukat ni di letakkan dalam petak-petak padi. Kalau ada rezeki, dapatlah ikan sepat dan puyu. Satu lagi kami tahan 'taut'. Taut diperbuat dari kayu atau buluh seakan-akan pancing. Cuma bezanya taut ni kita tak tunggu, tapi biarkan sahaja. Dengan umpan katak auat anak puyu. Selalunya ikan haruan atau keli yang akan mengena pada taut.

Lately, aku tengok ikan puyu dah kurang lah. Kalau bah pun dah tak semeriah dulu. Kanak-kanak zaman sekarang seolah-olah kurang menghayati "roh' tengkujuh. Wah roh gitu..Dulu-dulu musim tengkujuh memang seperti pesta air yang besar. Apapun saban tahun bila tiba musim tengkujuh, pasti ada berita tentang mangsa lemas. Kepada ibu bapa di luar sana, awasilah anak-anak anda. Sesungguhnya air boleh membunuh !!!

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

18 GENTA RASA:

Cikgu Adham said...

salam..
yup umah kawe d krai pun hampir2 ditenggelami air

imanshah said...

wah adham suka lah demo main banjir

n@m@n said...

umah kawe boh doh gu..hehe


dulu kawe mengail ikan kot tingkap jah gu..

guano???

sonata anak kancil said...

kat sini dah mula nak hujan tapi taklah tahap banjir....panas ade gak

Tirana said...

Dah masuk musim tengkujuh sekarang ni...berhati-hati pada penduduk yang tinggal di tempat yang sering dinaiki air.

Cik Cookie said...

Kelantan dah banjir ekk?
Mak xbgtau pun time CC gayut ngn dia.
Hurmmm...

walaupun org kelantan tp xnah rs nikamt main banjir.

memoribilia said...

SAlam...Harap2 mangsa banjir dapat pulang ke rumah dgn selamatnyer.....rumah bro camne?

Cik Amy Sensei said...

salam..

kekadang best gak tengok suasan banjir ni...huhu~

Anak Tumpat said...

adusss... ada blako doh dale palo kawe noh.. minggu depe balik kg.. blh main boh la.. igak ike..sukonyo.. x sabar dah ni kawe imanshah weh.. nok turn baruh tehe pukat tu ajok la kawe imanshah weh...

imanshah said...

wah naman ngail kot jenelo..hebat2

imanshah said...

memoribilia...rumah saya tak naik air

Cikgu Adham said...

slm heh hehh
demo kenal ke Yus aida tu?
nk mntak kawe ngejust ka heh heh

imanshah said...

Mana la kawe kenal..saja je kirim salam..haha

insan pendidik said...

salam,

banjir tu da macam pesta. kekadang mak bapak kurang mengawasi anak. jangan nanti sesal tak sudah.

H.R PuTeRa YuSoFF said...

beberapa tempat di besut juga telah ditenggelami air

a kl citizen said...

assalammualaikum iman

hujung tahun memang lah gitu...
kerja berlambak...
yang pastinya, sebelum 21 Nov mesti habiskan..

xiiinam said...

Semalam kami ke Pasar Malam Changkat Jering dekat Taiping....membeli perkasam ikan puyu....

Tukang cerita said...

tahun lepas. pegi klatan...
kandas seminggu tak bleh balik manjung sebab banjir....
alahaiiiiii....

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget