WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Monday, May 17, 2010

DIA BERSAJAK



Sajak ini merupakan hasil nukilan anak muridku, Haziq Janudin yang dipersembahkan sewaktu Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah. Saya sangat suka dan tertarik dengan bait-bait sajak ini. Lantas saya jadikannya sebagai bingkisan buat kenangan saya melalui blog Hok Sengoti..

Epilog : Guru bukan satu tapi beribu, bukan sementara tapi selamanya, bukan dimusuhi tapi disayangi, bukan dilupai tapi diingati, bukan hanya di sini tetapi di mana-mana, bukan setakat ini tapi hingga hunjung nyawa...

............................

Mula seorang kecil tanpa bicara,
Mula seorang kecil tanpa apa-apa,
Mula seorang kecil tanpa tulis baca,
Mula seorang kecil tanpa mengerti apa itu dunia...

Saat seorang bapa percaya pada seorang manusia,
Saat seorang manusia mendiidk anaknya,
Saat anaknya mula petah berbicara,
Saat dia mula berjaya...

Semuanya bermula dari seorang cuma,
Yang mengajar anak itu segala perkara,
Dia hanya seorang guru biasa,
Dari dalam kota ke ceruk desa,
Atau dari desa terus ke kota,
Tekun mengajar anak bangsa,
Segala apa ilmu yang dia ada...

Kini anak itu sudah dewasa,
Kini anak itu sudah berjaya,
Kini dia kebanggaan negara,
Guru itu masih biasa,
Masih mengajar ilmu yang sama,
Buat anak bangsa yang kian dewasa,

Padanya wang itu bukan dunia,
Yang dimahukan anak diidknya berjaya,
Jadi teknokrat, usahawan serta mereka
yang punya wibawa

Benarlah kata orang,
Guru itu umpama lilin
Menerangkan segala ruang,
Yang gelap menjadi terang,
Yang terang kian gemilang,
Kudoakan engkau terus berjuang,
Agar anak bangsa maju cemerlang!!

HAZIQ JANUDIN..
TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

7 GENTA RASA:

NuR said...

indahnya bait puisi tu..
dia menulis dari hati
hingga terkesan pada yg membaca
kagum..

iqbalsyarie said...

sgt best la cikgu!!!saya sempat tak dgn haziq ni?sbb ramai sgt kot yg nama haziq.hehe

ikan emas said...

bangga dapat anak murid yg bijak pandai...

kdgkala guru kena jadi kawan kpd anak murid mereka !

xiiinam said...

Selamat berhari guru..meski pun dah lewat....

sonata anak kancil said...

selamat hari guru cikgu...masih dalam bulan meraikan hari guru...dah sihat?makan ubat ye...

penjejak maya said...

salam ziarah ke sini..

fikri FAUZI said...

selamat hari guru..
walaupun lamabt.

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget