WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Sunday, August 29, 2010

RAMAI NAK MENAJA

Alhamdulillah, hari ini seluruh umat Islam di Malayasia berjaya melaksanakan amalan puasa buat hari ke-19. Maknanya hanya tinggal 11 hari untuk kita menyambut hari kemenangan iaitu Aidilfitri. Selama lima hari berturut-turut mulai 25 Ogos, aku dapat menjimatkan sedikit perbelanjaan apabila iftarku ditaja oleh beberapa pihak..Ingat pemimpin politik je yang ditaja??atau artis terkenal seperti Anuar Zain yang selalu berbuka di hotel?? Idoklah, riak bebenor kamu ya..Alhamdulillah, aku telah memenuhi beberapa undangan berbuka dari mereka yang rapat denganku..Beginilah gayanya setiap tahun, maklumlah, bujang kan.


Hari pertama (25.8.10) aku memenuhi jemputan Iftar Jam'i peringkat sekolah.Semua guru dan staf dijemput hadir. Namun, kebanyakan kaum hawa tak dapat hadir kerana maklumlah, anak dan suami di rumah sapa yang nak layan..Sebelum berbuka diadakan sekali majlis Khatam Al-quran. Terima kasihlah buat Tuan Haji Yassin, pengusaha Dewan Makan yang telah MENAJA majlis berbuka puasa tersebut. Semoga beliau akan dipermudahkan urusan dalam perniagaan beliau.


Gambar di atas pulak diambil pada 26.8.2010 di hadapan Hotel Seri Malaysia. Wah hotel la pulak. Dalam deme sibuk dok pertikai hotel yang halal dan tak halal kami sibuk berbuka di hotel. Insyaallah, Seri Malaysia memiliki sijil halal dari JAKIM. Majlis pada petang tu dibuat oleh para pelajar Rumah Merah tingkatan 5. Aku dijemput untuk sama-sama mereka. Maklumlah, 5 tahun aku jaga mereka (4 tahun sebagai warden mereka). Terima kasihlah sebab ingat kat cikgu. Budak-budak zaman sekarang, bukak puasa pun kat hotel.Untuk makluman semua, buffet Ramadhan di hotel Seri Malaysia ialah RM 32 sekepala. kira ok lah kalau nak dibandingkan dengan hotel-hotel di Kuala Lumpur tu. Ada yang sampai RM 99. Terima kasih buat Taico, Apex, Kimok, Bear, Hafiz, Atep, Joker, Nasa, Izuan, Kambing dan semua yang hadir. Kamu anak murid cikgu yang hebat..haha.


Keesokan harinya pulak (27.8.2010) kawan lama aku, Cikgu Rahim yang kini dah keje kat JPN ajak berbuka. Katanya nak belanja nasi beriani. Akhirnya bertemankan Cikgu Izaheri, aku menjejakkan kaki buat kali pertama ke AK Nasi Kandar kat area JPN sana. Jauh juga. Tapi sahabat punya pasal, kami berdua datang ke sana. Alhamdulillah, puasa mengikat persahabatan yang kadang-kadang umpama suam-suam kuku. Maklumlah semua sibuk dengan hal dan tugasan masing-masing.


Pada 28.8.2010, aku berbuka di restoren Lan's Catering, di Padang Polo. Kali ini anak murid aku yang aku dah anggap macam adik ajak berbuka. Katanya nak belanja cikgu berbuka untuk kali terakhir. Yalah depa dah tingkatan 5, tahun depan dah takde kat sekolah tu. Lagipun anak muridku semuanya datang dari seluruh negara. Bukan budak Ipoh. Memang sukar nak bertemu selepas ni. Restoren ni menawarkan harga buffet RM 19.90 satu kepala dengan menyediakan 40 jenis menu. Kira ok lah..Namanya buffet. Makanan pun banyak. Sambutan yang diberikan amat menggalakkan, semua meja penuh ditempah. Terima kasih Aiman belanja cikgu makan..
Ha, yang ni gambar aku cilok dari google. Terlupa nak ambil gambar tadi. hari ni 29.8.2010 aku berbuka di rumah saudara aku, iaitu Nurul. menunya, sangat membuka selera iaitu nasi goreng kuning. Huhu sepanjang Ramadhan ni , aku belum lagi makan nasi kerabu. Peluang yang terhidang tak dipersiakan. Akhirnya aku bertambah 3 kali..haha. Nasi kerabu kuning ni sebenarnya lebih sedap dari nasi kerabu biru. Tambah-tambah ada pulak tumis. Wow terangkat. Kepada rakan-rakan, aku cadangkan korang cuba nasi kerabu kuning tumis. memang sedap. Apapun kredit buat Nurul ditambah lagi dengan pengat pisang nagka yang sangat sedap.

Apapun, apa yang penting setipa kali gathering diadakan bersama rakan ke, keluarga ke, anak murid ke, bukan sekadar untuk berbuka puasa atau sekarang ni popular betul dengan istilah IFTAR.. namun lebih dari itu, ianya dapat mengukuhkan ukhuwwah sesam akita. Salam 19 Ramadhan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

10 GENTA RASA:

Cik Amy Sensei said...

salam ramadhan..

bestnya nampak menu makanan tu..
untunglah ramai yang nak menaja..
hehhee...


selamat berpuasa esok yee cikguuu...
hehe

n@m@n said...

sedaplah demo..hehe..make sedap² tuh

imanshah said...

cik Amy, begitulah hidup bermasyarakat..selamat berpuasa juga untuk cik Amy

imanshah said...

Naman..buke apa, takut perut pun koho sedap..mengandung tak bersalin-salin

Mohammad Aiman said...

mujurlah bace post ni waktu malam..
kalau pagi2......

haha...

Yatre Hayati said...

wah murah rezeki ek bulan posa ni

imanshah said...

aiman n yatre...rezeki Allah berikan.Alhamdulillah

Muallim Adham said...

salam..

aiii sedap jugok ni sheikh... kawe loni sdg rindu makanan2 semenanjung huhuhuhuhuhu

a kl citizen said...

alhamdulillah, murah rezeki .

nak murid belanja tu yang best tu

adol ihsan said...

alhamdulillah.. murah rzeki cikgu,, mge lepas ni pon lagi mncurah2 rzeki tu... :)

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget