WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Friday, January 14, 2011

BAKAT TERPENDAM KE TERENDAM NI?

Hari ini, tamatlah sudah perjalanan minggu orientasi untuk para putera bongsu Sekolah Bintang. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Tapi biasalah, adat berpisah, sudah pasti merindu, adat jauh di mata, sudah pasti sayu datang bertamu. Berpisah  seawal usia 13 tahun dari keluarga merupakan saat-saat yang paling memeritkan  dalam hidup bagi seorang remaja berusia 13 tahun. Apa tidaknya bayangkan keluarga yang jauh nun di Johor, di Kelantan mahupun di Perlis. Hanya rakan-rakan yang baru dikenali seminggu sebagai tempat melepaskan rindu pada keluarga. Tidak hairanlah jika setiap malam, pasti ada berderet pengguna setia telefon awam menunggu giliran untuk menghubungi insan tersayang.

Malam tadi, minggu suai kenal telah sampai ke kemuncaknya apabila pertandingan bakat antara rumah diadakan. Bertempat di dewan besar, semuanya teruja untuk melihat kehebatan adik-adik baru ini dalam menunjukkan bakat dan kebolehan masing-masing. Ada yang bersajak, tak kurang juga yang berdrama. Pantomin ada, sketsa juga turut memeriahkan suasana. Mereka diberi peluang untuk melahirkan idea kreatif  di bawah tema "PERSAHABATAN". Persembahan mereka yang selamba dan menghiburkan membuatkan seisi dewan gegak gempita dengan sorakan semangat. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Ada dalam kalangan merekan menunjukkan bakat terpendam yang hebat, tak kurang juga menunjukkan bakat yang TERENDAM. Hehehe.

Teringat satu lirik lagu nasyid yang dinyanyikan oleh anak-anak ini diakhir persembahan.

Saat gembira tertawa
Saat berduka kita sama-sama
Duduk bermuram durja

Kita saling memerlukan
Menghormati satu ikatan
Itulah... ertinya persahabatan

Ada kalanya terkasar bahasa
Tapi kita saling memaafinya
Pahit manis kecapi bersama
Bersatu hadapi segala... oohhh

Bersamalah teman kita hargai
Mahkota suci... oohhh
Bersamalah teman kita harungi
Istana erti persahabatan

Berkekalanlah hendaknya
Kemesraan diantara kita
Seandainya tak lagi bersama
Semat kenangan mengusik jiwa... oohhh




Nota kaki Imanshah ;
Terkenang pula minggu orientasi di Universiti Sains Malaysia tahun 2000. Pertama kali berpisah dengan kaum keluarga. Dan pada tahun 2002, giliran Imanshah pula menjadi Pembantu Pelajar Minggu Suaikenal.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

75 GENTA RASA:

white rose said...

wah...hebat dorang ni cipta lirik lagu...

memang bebakat semua student BINTANG nih...

mcm cikgu dorang ni...

sape ek nama cikgu tu?
eh, CIKGU IMANSHAH kan?




eh, yeke???

IMANSHAH said...

eh..haha sayalah tu..dah2 nak p solat jumaat ni..kena bentang sajadah hari ni..hehe

sicomot-comel said...

oooohh,,suka lirik lagu tu!=)

darkbatman said...

best jugak jd cikgu kan.. byk jer mslh leh pk.hahaha

IMANSHAH said...

@sicomot-comelHuhu, lirik lagu ni depa bawa sampai f5,,asek nyanyi je selalu

IMANSHAH said...

@darkbatman
Mak ai, seronok ke pk masalah..hahaha

NuSaNa NoSa 91 said...

wooo~ tetibe teringat time duk kt asrama dulu.. dan time minggu orientasi dulu.. huk3~

btw, best lagu tuh.. suke~ tp nk nyanyi camne?? =.=

IMANSHAH said...

@NuSaNa NoSa 91
Ni tengah nyanyi ni, dengar tak?dengar tak??wooo

nora said...

aku tak denga pun ko nyanyi

kuat sikit leh tak

NICK IRFAN said...

teringat plak kawan2 lama bila baca lagu ni

mR.sYaH said...

wah dh lama xmenyanyi ni... lirik dia mmg best...

nurkass said...

wahhh..
baru tamat sesi suaikenal tapi ukhuwah yg terjalin nampak begitu erat..syabas diucapkan..

p/s: tengah tunggu turn imanshah buat persembahan sambil petik gitar..hehe

Cik SHiNJU said...

Pestaim dok hostel Form 1..
Tp xde masalh sbb my sis Form 5 skolah yg sama..Baju2 semer dia tlg cuci..hehehe..orientasi pun xde la kena buli..x teruk sgt la..rindu zaman jd budak hostel..

SUZIE APAI said...

yesza,,rindu zaman orientasi duk hostel...indah tuk di kenangkan..

senior2 lelaki sebuk try ekjas junior, senior2 pompuan plak trauma kot boipren ken arembat ngan junior..hikss

Izzah Al-Maliziyyah said...

Terkenang jua~

Tambahan: 14 Januari adalah sebahagian dari ' maqra' ' orientasi yang mengandungi ceritanya yang tersendiri.

Mohammad Aiman said...

wah.. sedar2 star dah terima generasi baru eh... :)

iKhRam said...

teringat masa orientasi kat maktab perguruan dulu.. itulah kali pertama bergaul dgn rakan2 yang berlainan negeri.. memang lucu bila ada perkataan2 dari kawan2 lain negeri yg saya tak faham.. asyik tergelak saja..'

bila malam kebudayaan.. kami perlu melakokan satu drama.. semua watak menggunakan loghat negeri masing2.. dan memang kelakar.. !!

itulah minggu orientasi yang merapatkan hubungan kami sekeals sehinggalah ke hari ini..

sedikit emosi bila mengenangkan kami di tahun akhir.. hahaha

nza said...

lirik yg sarat dgn maksud yg trsurat....ni boleh jd penulis lirik...xcr makan la ajai...hu...

shahjiehan said...

wah...dah berubah wajah nampk nye~ hehhe... follower pon makin ramai~ nice

a kl citizen said...

iman... memang dah lama akak tak kesini, dah bertukar cat dinding rupanya...

masalah dunia lebih hebat dari masalah maya, itu sebabnya lama tak berjalan2

deCrewz said...

Owh.. Seronoknya zaman bljr.. Time dah kje xkan dapat lagi nak lalui kenangan manis camni..

IMANSHAH said...

@deCrewz
Ahah, aku mujo jadik cikgu, dapatlah merasa semula saat2 manis..tapi sebagai cekgu lar

IMANSHAH said...

@a kl citizen
Kak Normah, takpe...its ok..saya faham

IMANSHAH said...

@shahjiehan
hurm, sikit2 cat je,,

IMANSHAH said...

@nza
Hurm, saya pernah menang pertandingan menulis lirik lagu nasyid peringkat negeri perak (antara sekolah)

IMANSHAH said...

@iKhRamBersedialah untuk berpisah..hehe

IMANSHAH said...

@Mohammad Aiman
Haha teringat kau belakon dulu

nur aisya humaira said...

orientasi kt uitm dulu kne paksa nyanyi...
aahhh,tk suke...plg tk suke sesi LDK...:)

IMANSHAH said...

@Izzah Al-Maliziyyah
Tak faham maqra tu apa yek

IMANSHAH said...

@SUZIE APAIhaha tulah, kena rembat juga ke??apapun susah nak ulang semula

IMANSHAH said...

@nurkassWahaha, saya buta alat muzik, sumpah!!!

IMANSHAH said...

@mR.sYaHMoh le nyanyi bro, sesama

IMANSHAH said...

@NICK IRFANMemang, aku bila tengok dpa perform, teringat time aku kena buli dulu, senior suruh angkat baatu dalam gambar mural kat dinding..tak logikkan??

IMANSHAH said...

@nora
Sudah kasik kuat lorgh..huhu

IMANSHAH said...

@nur aisya humaira
Wah mesti femeskan kena nyanyi..tambah2 suara sedap cam YUNA..wahaha

ckLah@xiiinam said...

Dah lama terendam...tu yang kembang tu..

:D


Dah habis orientasi, lepas ni boleh tumpu kepada proses p&p pula ya...

IMANSHAH said...

@ckLah@xiiinam
Betul tu, tapi kami tak terlibat pun dengan orientasi, kata ngajar f5..hehe

Citarasa Rinduan said...

tiba-tiba ayu teribgat minggu orentasi students kolej semasa ayu mengajar dahulu...
heheheh

Niz said...

cikgu ke?

E.d.Y said...

teringat time dok asrama dulu..bestnyaaa

Afida Anuar said...

Ni rasa nak jalani minggu orientasi lagi ni....

PS: contoh bakat terendam shah, budak2 tu buat apa? hehe

Azreys Azaman said...

lgu tu bley wat org ngs ouh :D

h A n Y S said...

dua baris akhir lirik, 'Seandainya tak lagi bersama
Semat kenangan mengusik jiwa... oohhh'

teringat kenangan dengan member2 utm..
sgt rindu!
;)

siti murni said...

alamak..nostalgia nya! teringat plak masa schooling dulu....choral speaking la..choir la...alaaa...best nya..
terendam pun terendam lah..jangan tenggelam sudahhh...hihi.

hazlin said...

minggu orientasi yang nostalgia..

za petrelli said...

bestnyer lirik..indahnye bahase kite...

za petrelli said...

blog ni smart.. edit kat mane erk?

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih atas kembara ziarah maya”

murid bintang ni ade bakat yerrr.... tengok lerrr sapa yang mendidiknyerrr cekgu yg berdidikasi katakan....

Rozali said...

Assalamualaikum Iman

masa ini mereka lupa sekejap kpd keluarga

Wassalam

gadisBunga said...

biasanya bila abis je sesi cenggini mesti perasaan tu ala-ala sebak nak nangis. ye ye aa je. huhu~

lillies said...

ape2 pun, pi memana pun minggu orientasi la yg agak kureng ckit..huhuhu...asik idup dlm ketakutan je...

hehehe...tapi tu dulu...skarang x lagi...skang ni takut bila ada yg memantau...hehehe..

sissyira said...

salam

berpisah di dunia biasa sahaja,
tapi jika terpisah oleh dua alam,
walaupun jaraknya dekat
dan hari hari dapat pergi
tapi tetap tidak dapat melihat wajahnya
itu lebih sakit.

ijatnuar87 said...

isk,lagu ni diorang cipta sendri ker?upload la video nyanyian diorang...nak dengar gak nih,hehehe

Wan Gerrard said...

terbaik gak lirik tu..ada bakat ni ^_^

Qamarul said...

waaa bile kou tukar header baru nie..?

aku tak suke giler orientasi.. taktau pehal...

IMANSHAH said...

@Citarasa Rinduan
Hurm, Ayu patot buat minggu orientasi kat Citarasa rinduan..ngehngeh

IMANSHAH said...

@Niz
Ia ia ia ia..hamba pendidik

IMANSHAH said...

@E.d.YTime dok asrama terbaik la wook

IMANSHAH said...

@Afida Anuar
Depa nyanyilah, terendam nye sebab sumbang..hahaha..

IMANSHAH said...

@Azreys AzamanHahaha, korang yang nangis dulu masa dinner kat Cassuarina

IMANSHAH said...

@h A n Y Sowh budak uitm ghopenya..tahniah!!!!saya usm..wawa

IMANSHAH said...

@za petrellibahasa Melayu memang indah,

Takkan Melayu Hilang Di Dunia, itu pesan Datok Hang Tuah

IMANSHAH said...

@siti murniKalau tenggelam, memang hilang terus bakat..

Wah, juara choral speaking ke?tahniahhhh!!!

IMANSHAH said...

@hazlinSekolah Kak Lin form 4 kan..mesti ada gak orientasi sebab semua budak dok asrama

IMANSHAH said...

@za petrellitq2..ada insan berhati mulia tulung edit..wahaha

IMANSHAH said...

@AfzainizamAlhamdulillah, semua guru macam tu, berdedikasi tak kira di mana dia menabur bakti..

IMANSHAH said...

@lilliesHurm, tulah kami dapat SBT, lagi keraplah datok2 nazir yang turun ke sekolah..cuak tu

IMANSHAH said...

@gadisBungamasa orientasi depa tak ingat sangat family, tapi lepas orientasi mula lah buat macam2 alasan nak kuar dari sekolah..hehe

IMANSHAH said...

@sissyirahurm, tulah, hanya gambar buat kenangan

IMANSHAH said...

@ijatnuar87Entah mana pergi video, dtg kejap2 je tengok..tak de video woo

IMANSHAH said...

@Wan Gerrardlirik sapa ntah

IMANSHAH said...

@QamarulKau yang tak datang sini..patot tak tahu aku tuka..dah lama kot dlam 2 minggu

h A n Y S said...

U T M lah cikgu..haha~
;D

IMANSHAH said...

@h A n Y S
owh UTM..haha ok2

nunama said...

lirik yg ada makna tuh. :)

Cikgu, sekarang ni dah tak panggil PPMS dah, panggil PPSL (pembimbing program siswa lestari).
hehe. (n_n)

p/s: ada masa, dtglah usm. wehehe.

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget