WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Wednesday, January 12, 2011

KITA MINUM SUSU!

Bila terbaca satu artikel mengenai kelebihan susu anlene di Blog DARKMAN terasa pulak nak mencubanya. Bukan apa, sejak zaman kecil memang saya tak berpeluang nak minum susu. Mengikut cerita mak, saya memang menolak susu tepung yang disediakan oleh ibu. Sehinggalah umur saya remaja, dan meningkat dewasa, saya memang alergik untuk minum susu tepung. Namun, bila dah senja ni rasa macam nak jaga tulang pulak.

Mengikut Darkman, risiko yang paling tinggi untuk tulang rapuh ataupun osteoporosis ini semestinya kaum wanita sebab itu Dato Michelle Yeoh dipilih untuk menjadi duta Anlene. Kenapa wanita lebih berisiko? Wanita mengalami monopause . Apabila seseorang wanita mengalami monopause, hormon estrogen akan menurun dengan signifikan dan akan kehilangan 2%-3% berat tulang setiap tahun dan akan berlarutan sehingga 10 tahun. Lama betul. Produk susu Anlene baru-baru ini mengumumkan penemuan klinikal yang penting iaitu susu ini dapat memulihkan kekuatan tulang dalam tempoh empat minggu sahaja.


Penemuan terbaharu ini adalah hasil ujian klinikal yang pertama seumpamanya dikendalikan oleh pakar-pakar tulang di rantau. Pada hakikatnya, tulang manusia mula merosot seawal usia 30 tahun. Kadar kemerosotan mula melampaui kadar penjanaan semula di peringkat ini.Yang paling penting, untuk memastikan tulang yang lebih kuat, setiap orang perlu mempunyai kombinasi tepat zat yang diperlukan tulang pada tahap yang disyorkan.


Hehe, ini bukan trend ya..memang saya berazam untuk minum susu setiap hari dan satu lagi kegemaran saya yang baru ialah memakan oat. Oat dikatakan mampu menyerap koloestrol di dalam badan kita. Walaupun oat kurang sedap dan agak tidak boleh masuk ke dalam tengkuk, tapi saya sering mengatakan dalam fikiran.."Sedapnya oat! Lazatnya oat!"


Nota kaki Imanshah : 

Menjaga kesihatan  dituntut untuk membolehkan kita beribadat kepada Allah S.A.W. dengan sebaik mungkin.


TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

83 GENTA RASA:

apezs shah said...

So jangan lupa yea Shah. Minum yea.. xelok kalau tidak minum sikit gituu..;)

Aretikz said...

Kenapa tak minum susu untuk sekolah? hehe..

za petrelli said...

jom kite minum susu.. untuk tulang yg kuat lagi gagah

sicomot-comel said...

Err...kecik2 minum susu ape?
susu ibu minum tak??

Comot SUKE sgt susu =)

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

eeemmmm susu mmg baik untuk pertumbuhan tulang .... ade kalsium yang tinggi di perlukan untuk kekuatan tulang agar tak rapuh...

selalunya orang tua dan kaum wanita yang ade masalah ni.... tapi kalau kita minum dari sekarang ok kan masa tua nanti ... benda elok betol takkk

sissyira said...

salam..

susu?

uwekkks..loya tekok ku ini ....


tapi kamu bagus, sbb syg tulang kamu yang satu tu :D

Oasis said...

Teringat susu yang zaman sekolah rendah dulu, yang ada gmbr kartun tu. Best giler.! rasa coklat!!!

~Insan Biasa~ said...

herm..serupe la kita...
tekak saya pun susah sangat2 untuk terima susu...dari tadika sampai la nie....waima kuih yang bau dan rasa susu pun x boleh telan...

alternatif untuk tulang saya ambil makanan tambhan - bio liquid calcium..huuhu

ntahla kenapa tekak tak dapat nak telan susu....

ckLah@xiiinam said...

Hargailah kesihatan...kerana apabila kita sakit dan dianggap membebankan pihak lain, 'ada masa-masanya' harga kita turut jatuh. (Pengalaman)

Adinda Amy Sensei said...

errrr...susu? tak berape sgt..

gadisBunga said...

nice new layout!

suke la cara kamu memujuk diri. susu sedap kan..? mueheheh~~~

Aku Cikgu Sekolah said...

baru berjinak-jinak dengan susu dari kambing yang jinak .... he he he ... :)

ibuintan said...

itu sepatutnya ye, ibu minum susu Hi-Goat, susu kambing..


sedap dan tidak berbau, kalau susu tepung lain tekak ibu pun kembang semacam juga..

oh ye tengkuk ke tekak?

ijatnuar87 said...

hehehe...sma la kiter...ambe pom xbraper sangat susu ni masa zaman sebelum remaja,biler dah remaja baru la leh minum susu nih,hehehhe....

knapa ader mug liverpool tu?hehehe

IMANSHAH said...

@Aku Cikgu Sekolah

Eh tekak lah, wahaha..Tengkok plak

IMANSHAH said...

@gadisBunga
Wahaha, tulah kena cakap hari2, sedap, sedap, sedap

IMANSHAH said...

@Adinda Amy Sensei
Kena minum susu kan monopouse..hehe

IMANSHAH said...

@ckLah@xiiinam
Cukup memahami ckLah, semoga ckLah sentiasa tabah

Mohamad said...

Salam Imanshah..
Semoga sentiasa sihat.. Ingat sebelum kena.

Penyakit kalau datang macam ribut tetapi nak baik, memakan masa atau kadang2 boleh membawa maut...

khaifaiz said...

Semoga sihat selalu yer.. amalkan diet yg seimbang

James Buns said...

aku allergic susu.

tapi skrg juga gua nk beli oat.

Afida Anuar said...

Ni kiranya paksa diri tuk minum susu dan makan oat la ni?? haihh...

Eh bukan Anlene tuk pompuan je ke? kehekhekhe

IMANSHAH said...

@apezs shah

Haha ok2 2 gelas sehari

IMANSHAH said...

@Aretikz
Susu sekolah dulou susu kotak, mana sama susu tepung

IMANSHAH said...

@za petrelli
ok, jom2

IMANSHAH said...

@sicomot-comel

minum2..susu ibu terbaik dari ladang

IMANSHAH said...

@Afzainizam

Dengar tu wanita2 di luar sana ya, duta susu anlene ini berbicara

IMANSHAH said...

@Afzainizam

Dengar tu wanita2 di luar sana ya, duta susu anlene ini berbicara

kak wan said...

Man..,
biar betol mu ni..Anlene tu bukankah utk org puan..

minumlah susu tepung kalsium nesvita lagi sedap..makan oat memang bagus..boleh turunkan berat badan.

IMANSHAH said...

@sissyira
Memang sayang la kat tulang ni..kalau tak takkan ada yang membanting tulang kan..wahah

IMANSHAH said...

@Oasis
Ohh susu yang dapat sorang satu tu kan..haha, berebut tu..kadang2 curik budak pempuan punya

nub said...

ceq memang suka susu

hahahaha

IMANSHAH said...

@~Insan Biasa~
Walau sepayah mana pun kena lah gagah juga, sebab murah..makanan tambahan tu mahal kot

IMANSHAH said...

@ibuintan
kawan2 pun syorkan HiGoat jugak

IMANSHAH said...

@Mohamad
Sangat setuju dengan En mohammad. Demam seminggu pun tak kebah2 lagi

IMANSHAH said...

@khaifaiz
InsyaALlah, tambah lagi dengan riadah dan bersenam, baru lengkap

IMANSHAH said...

@James Buns
Haha betoi, oat kena makan dowh

IMANSHAH said...

@Afida Anuar
Boleh je lah, tak kisah kot, belasah wahaha

IMANSHAH said...

@kak wan
Wahaha main belasah je, tak tulih untuk pempuan, teman beli je lah..haha

IMANSHAH said...

@nub
Suka susu, tapi hang cekeding jugak

Izzah Al-Maliziyyah said...

Assalamu'alaikum WBT cikgu...

Masa zaman kampus dulu saya dah pernah cuba Anlene. Tapi gagal menawan hati. Alhamdulillah, hanya Nespray je serasi kekal hingga sekarang.

Tambahan:
1. Susu sebagai pelengkap bancuhan nescafe 3 in 1.

2. Susu menjadi minuman segera ketika lapar di waktu malam.

3. Susu juga penting untuk meredakan perut yang sebu. Sangat membantu penghidap gastrik/ sakit hulu hati.

IMANSHAH said...

@Izzah Al-Maliziyyah

Tulah, makan malam tapi tak gumuk kan

Abd Razak said...

assalamulaikum...

ntah susu anlene ni saya tak boleh nak terima...

white rose said...

nape tak minum susu OMEGA 3?
alaaa...janji minum susu kan...

MINUM SUSU BADAN JADI SEHAT & KUAT...



eeeiii...kuat ke ABANG SHAH ni???
miahahaha...

shameel Iskandar said...

saya minum susu omega plus. pagi2 mkn dgn oat. pastu kenyang sampailh lunch. syah cikgu ke. mengajar mana. ipoh ke. kawe ngajar chemor.

lillies said...

selamat menjaga tulang yea...rajin2 minum susu...bukan gumuks pun kalau rajin minum susu....

saya pun hari2 minum...tapi amik yg acticol tu...mama je minum anlene utk 50++...

beringat dr sekarang, bukan utk ape2 pun...

take care =)

busy la, x dapat nk update...bole jenjalan jengah laman org je...blum ada idea nk menulis...huhuhu...

IMANSHAH said...

@white rose
Tarak kuat sangat le..lembik semacam je

IMANSHAH said...

@shameel Iskandar
Ye guru, di Ipoh betul lah..Cemor tak jauh tu

IMANSHAH said...

@Abd Razak

Susu cap junjung je ustaz

IMANSHAH said...

@lillies
Tulah saya pun bz..sambil menyelam sambil minum air

eszol said...

hok aloh deme

bena nye nak puteh kan kulit kan?

kan?

kan?

hahahahaha

Azmi said...

risiko oesteoporosis meningkat seiring dgn usia..walaupun wanita lebih berppotensi ttp lelaki gk tak terkecuali...

kalsium blh jgk diambik melalui tablet...tapi susu lbh better kot...

haha....aku pun amalkan minum susu jgk..kdg2 la,,time rjin

Mr.IX said...

pompuan senang dpt tulang rapuh coz kehilangan kalsium akibat datang haid tiap2 bulan....klu ikut cikgu la...

IMANSHAH said...

@eszol
Pandailah mung..putih gapo gak, allah doh bagi hite

Citarasa Rinduan said...

salam

cikgu..dulu ayu tak minum anlen dan oat..
tapi ayu gabungkan keduanya sekali..
jawapannya...sangat sedap.....
cuba yer

iqbalsyarie said...

Wohhooo.. best2! hehe.. bernas la cikgu. mahu tiru juga :)

eszol said...

patot mu tggu susu hok tino

lg berhasiat

lolololol

moral of the comment,kahwin cepat2!

eszol said...

patot mu tggu susu hok tino

lg berhasiat

lolololol

moral of the comment,kahwin cepat2!

Insan Marhaen said...

mungkin benar baik tapi harganya...mak ai...

pernah nak beri utnuk ibu_suri tapi tak daya...

eiela said...

saya pun tak minum susu, minum milo je. minum milo anda jadi sihat dan kuat.

Latest Entri :
Tidak! Rambutku Dah Beruban

iniialahaku said...

ko mnum susu anlene ke??plik..haha..

susu sdap weyh,tmbah yg fresh pnya...

iKhRam said...

susu.. oat?? sedapnyer...
dptkah saya menipu diri saya...

abg shah.. tak dpt la..
tekak ni ada deria yg lebih tajam dari lidah..
lgsung tak dpt nak ditipu2..

NuSaNa NoSa 91 said...

best pe minum susu tepung.. lg2 klu sus fernleaf.. rasa lemaknya tuh~ teheheee~ ^_^

Muhamad Zaki Zafir said...

sy suka minum susu ni.dulu kcik2 brhenti susu botol pn umur 5 tahun hehe.lps tu smbung minum susu cawan terus. :D

hazlin said...

suka susu soya

nmkhairulazlan said...

teringat susu free zaman skolah rendah dulu2... sape dapat no 1, dia dapat paling banyak susu..hehe

Azreys Azaman said...

oat tak sedap.baru je bli.last2 tuka bli nestum.lagi sedap.hahaha

IMANSHAH said...

@Citarasa Rinduan
ulah, kawan pun ada cakap..nanti saya cuba

IMANSHAH said...

@iqbalsyarie
Sila mencuba dengan gigih

IMANSHAH said...

@eszol
Wahaha, mung2

IMANSHAH said...

@Insan Marhaen
Tulah harganya tak tahan

IMANSHAH said...

@eiela
Milo xmembantu tulang

IMANSHAH said...

@iniialahaku
Hak pelik tulah sedap wei

IMANSHAH said...

@iKhRam
Positif2...haha

IMANSHAH said...

@NuSaNa NoSa 91
kan. tapi yelah nak buat camner, tekak lain2 na

IMANSHAH said...

@Muhamad Zaki Zafir
Alhamdulillah, teruskan lah, budak2 hoki saya terus paksa depa minum susu

IMANSHAH said...

@hazlin
Susu soya rasa macam mana plak??rasa lebih soya ke lebih susu

IMANSHAH said...

@nmkhairulazlan
ahah, kan..zaman rumaja gitu

IMANSHAH said...

@Azreys Azaman
Haha, betul lah, tapi kena bekorban sikit..positif thinking cakap wow sedapnya oat

Kim Joon Hae said...

nama blog dye arkbatman la cikgu...bukan darkman..hahaha, saya dulu mase kecik hantu susu(mak saye cakap lah). Tapi skarang langsung x boleh telan susu putih...huhuhu

Semarak Api said...

sy plg xleh telan oat.oh x sdpnye oat! xsdpnye oat! susu pon xleh telan.tp sy pkse jgk la.tuk kshtn kn:p..sll buat byk2 msk dlm freezer.pstu minum sejuk2 lg best!

IMANSHAH said...

@Kim Joon Hae
Hantu kah..wahaha..owh ye ke, thanks ye ziq

IMANSHAH said...

@Semarak Api
yang tak sedap tulah penawar cik adik oii

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget