WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Monday, January 3, 2011

SEPANJANG JALAN KENANGAN

Semalam sewaktu melayari FB, terbaca status anak-anak murid yang sedang menunggu keputusan SPM, yang baru sahaja menamatkan persekolahan mereka. Antaranya berbunyi :

"Rindu sekolah, nak bangun awal, nak solat berjemaah, nak sarapan di dining hall, nak pergi sekolah..bla..bla..bla..."

Ketika ditanya tentang kesan seseorang mengenai masa-masa sekolah menengahnya, kebanyakan jawapan yang timbul adalah :  Menarik..tak dapat  dilupakan..kenangan terindah dan banyak ungkapan-ungkapan yang muncul sesuai dengan latar belakang pengalaman dan kisah yang berbeza yang dialami oleh kita semua. Ada yang bersekolah di asrama, ada juga di sekolah desa.

Dahulu, ketika langkah-langkah naif kita mulai menapak  bangku persekolahan, tak pernah terfikirkan bahawa tiap detik yang kita lalui saat itu, kelak akan dirindui semula pada 10 atau 20 tahun yang akan datang. Setiap apa yang berlaku,  baik itu kisah sedih , pahit, manis, memalukan merupakan kenangan yang yang menarik untuk diceritakan KELAK ketika kita sudah tidak dapat mengulangi lagi detik itu.

Siapa sangka, pengalaman ketika dimarahi senior di bangku persekolahan yang akhirnya membibitkan bunga-bungan dendam,  akan membuat kita tertawa sendiri jika dikenang. Siapa sangka, ketika memendam rasa dan amarah atas kelakuan guru, yang selau memarahi dan mendenda kita, akhirnya menjadi kisah yang sangat manis untuk kita kenang.  Atau pengalaman ketika menjadi seorang wakil sekolah dalam apa jua kegiatan dan meraih kejayaan ,telah meninggalkan seraut kebanggan di benak memori kita.

Persahabatan sejati  telah kita bina sewaktu di bangku persekolahan. Sahabat ini bukan hanya sebagai tempat kita berkongsi ketawa ,  namun juga hadir di kala kita berduka, yang bersedia menyediakan bahunya untuk kita bersandar di atasnya tatkala kita menangis akibat dugaan yang datang bertimpa. Apatah lagi jika kita tinggal di asrama, merekalah adik, merekalah abang  . Bahkan sahabat inilah menjadi teman seperjuangan yang meramaikan aktiviti-aktiviti  'jahil'   kita di bangku persekolahan seperti merokok, ponteng, meniru dalam peperiksaan, menconteng tandas dan sebagainya.

Dan, juga tidak terlupa mereka yang kita panggil cikgu.  Kasih sayang dan jasanya kepada kita sungguh luar biasa. Walaupun terkadang kita mengikuti pelajaran cikgu bersama adegan tambahan seperti  tersengguk-sengguk diiringi rasa bosan, perasan pandai dan akhirnya membuatkan kita mereka pelbagai alasan untuk keluar dari kelas sama ada ke tandas atau langsung menyorok di surau atau di kantin. Jika tidak meninggalkan kelas, kita hadiahkan pula guru dengan lelehan air liur basi dan dibalas dengan hadiah istimewa rotan di punggung oleh mereka.  Maka patutlah rasanya jika kita mengucapkan terima kasih kepada guru, sahabat, junior, staf sokongan , makcik kantin, pak guard , yang turut sama  mewarnai kehidupan kita dengan hitam, putih, merah, birunya kehidupan.

Nampak klise bukan.? Begitulah adanya. Sepahit dan seburuk mana pun kisah itu,  semanis  dan seindah manapun  kenangan itu, kenangan tinggal kenangan dan setiap kenangan itu tak kan pernah berulang kembali sebagaimana kita di bangku persekolahan. Namun  kenangan bukanlah untuk dilupakan…Biarkan menjadi memori terindah dalam hidup.


Nota kaki Imanshah :

Alhamdulillah, menjadi pendidik,  membuatkan saya masih berpeluang untuk merasai sedikit nikmat kenangan di sekolah. Meski mungkin sewaktu mengajar, saya terbayang yang suatu waktu dahulu saya pernah berada di kerusi yang kini diduduki oleh anak-nak murid saya. Terbayang betapa suara merdu seorang guru dengan lembut sabar mengajar tulis baca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

60 GENTA RASA:

kakcik said...

Teringat2 pelbagai gelagat dan ragam sewaktu di alam persekolahan. Ada cikgu yang dilabel garang, sombong dan sebagainya...Tapi, siapalah murid tanpa guru2 itu...

NuR si CiKGu RiBeNa said...

waktu sekolah dulu memang best...
tambah-tambah bila ada kenangan conteng almari
hehe... ingat sampai sekarang.

eszol said...

1st day skola pon sempat update lg

haha

nub said...

STAR terbaekkk!!! hehhe

nub said...

STAR terbaekkk!!! hehhe

Rozali said...

Assalamualaikum Iman

seorang guru akan diingati setiap orang...kerana semua orang ada mempunyai guru

Wassalam

Citarasa Rinduan said...

ayu pun teringat zaman sekolah dulu..
tadi hantar umai ke sekolah..perasan budak menangis dengan jeritan yang kuat..

nak ibulah tu..hehehehe

kenangan.....

selamat mengajar cikgu

IMANSHAH said...

Kak Cik

label itu perkara biasa, namun bila dah berkerhaya esok2 selalunya yang garang itulah diingati

IMANSHAH said...

Nur

Wahaha, kamu ini nakal juga ye

IMANSHAH said...

Eszol

baru habis kelas, then mengemas bilik guru, nipun kira lewat sebab dah kul satu

IMANSHAH said...

nub

hehe, terbaik apa tu?/hang teringat fly ke

IMANSHAH said...

Rozali

semoga apa yang disampaikan oleh guru akan dikenang selalu

IMANSHAH said...

Ayu

Wah umai tak nangis ke hari ni??terkennag sewaktu darjah satu, ayah saya tunggu juga, kami ke sekolah naik basikal

Myaby said...

sesungguhnya sangat rindu time sekolah. dulu memang x pernah nak hargai pon. hehe

IMANSHAH said...

myaby

tulah, bila dah besar kan..??

gadisBunga said...

terus terrindu cikgu2 saya. :)

IMANSHAH said...

GB

saya juga, anak murid saya juga rindukan kami

nabilah_2908 said...

yupp...kenangan zaman persekolahan memang takkan dpat dilupakan..tak kisa samada kenangan pahit atau pun manis...

bila dikenang2 semula..pasti kenangan tu akan menjadi manis... ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
ENTRI MAKAN-MAKAN

sahromnasrudin said...

teringat kat cikgu aku yg senantiasa cun beb huhuhuh

IMANSHAH said...

nabilah

Hehe, saya dah jadikan yang pahit itu akan manis akhirnya..huhu

IMANSHAH said...

sahrom

hang nengok yang dahi licin je na..

nakal ni

white rose said...

Assalamualaikum CIKGU...

selamat kembali bertugas...

ha'ah kan, setiap kali sy memarahi student sy, mesti sy teringat kembali zaman2 sy dimarahi dlu...

pastu bila sy cakap yg itu ini tak bole dilakukan, walhal zaman sy dulu cukuplaa ya amat nakalnya...

paling best bile time sukan...
mesti nak tergelak- gelak tengok gelegat student yg dulunye ade mirip kita masa sekolah...

syukur ALHAMDULILLAH, kenangan masa persekolahan dulu tetap segar sehingga membibitkan kenangan sebagai seorang guru juga...

REPUBLIK N9 said...

Kah3 kenangan yang tak mungkin berulang... dulu gua merasa ngajar skolah rendah. Haru biru la jugak jadinyer he3

ibuintan said...

setiap zaman persekolahan ada kenangan yang tersendiri... sukar dilupa, macam-macam ada

zaman mengajar juga ada kenangannya yg tersendiri

Adinda Amy Sensei said...

hai sang arjuna..
kitak dah makan sik?
makan megi gik kah? :P

sepanjang jalan kenangan yang mengusik jiwa ..raga..bakul dan segala isi di dlmnya..ada pahit manis kelat..masin pun ada..hehe

TERINDU PULAK KAT KAWAN-KAWAN SEKOLAH MASE ZAMAN DULU...penuh memori yang hangat dan hangit.. :P

Miecyber said...

Pengalaman waktu bersekolah memang tidak dapat kita lupakan...


Tips sebelum melancong

anntaj said...

zaman sekolah memang banyak kenangan...cuba tengok gambar sekolah zaman dulu2 dgn zaman skrg, mesti gelak tgok muka sendiri...
:)

Aretikz said...

Pergh ~ Zaman sekolah memang tidak lepas bab ni.. apapapun.. memori kenangan sekolah memang bermakna sekali..

Apapapun.. teruskan usaha cikgu! hehe..

ikan emas said...

Assalamualaikum cikgu !!

terima kasih cikgu !!

Abd Razak said...

Assalamualaikum cikgu..

Kenangan sekolah memang tak dapat dilupakan, tambah lagi jadi cikgu. Seumur hidup kat sekolah kan!

ckLah@xiiinam said...

ckLah sampai sekarang masih mimpi naik bas Izudin hari hari pergi balik asrama Taayah ke SIS...sesekali pujuk pakcik driver melencong makan di Seri Cempaka...dan lalu padang polo cuci mata....roh ckLah meraua2 ke sana gamaknya.

lillies said...

zaman persekolahan la zaman yang terindah...mcm2 gelagat ada...yg pahit, yg manis...kenangan yang x mungkin dilupakan...zaman innocent...hehehe..

tapi skarang ni bila dh bergelar seorang guru, kenangan dengan bebudak plak...mcm2 gelagat diorg ni...ade yg lebih kurang cikgunye..tp cikgunye budak baik, xdela melalak-lalak nanges nak balik...hehehe...

Aku Cikgu Sekolah said...

Nostalgia beb ... sayu lak rasenye bile nengok gambor ni !

Cik SHiNJU said...

Betul la...
Rindu zaman skolah..
Kalau lah dapat diulang semua tu..

IMANSHAH said...

White Rose

Apa yang mike gelaknya, tengok budak lari terkedek2 ke?ahha, terkenang awak juga lari terkedek2 an..haha

IMANSHAH said...

REPUBLIK

Napa dah tak jadi cikgu sekarang??

IMANSHAH said...

Ibuintan

Saya kini mengumpul kenangan zaman mengajar pula, nak tergelak pun ada

IMANSHAH said...

Adinda

Tidaklah, aku makan orang hari ini..kahkah..makan nasik lah..saya juga trkonang stori mori torkonang juo..hehe..eh blog sapa lah tu ye

IMANSHAH said...

Mycyber

Ahah betul, dan tidak sesekali akan hilang dalam ingatan, walau masing2 dah beranak pinak

IMANSHAH said...

Antaaj

MEmang, muka nya lain bangat..hehe

IMANSHAH said...

Aretikz

Kau kaki ponteng tak??

IMANSHAH said...

Kak IE

Sama2 anak murid..hehe

IMANSHAH said...

Abdul Razak

HEhe, 68 tahun esok berentilah..tak lalu nak dok skolah selama2 nya

IMANSHAH said...

CkLah

Sekarang pun ada lagi f6 belajaq kat Izzudin..Wahaha kat Padang Polo itu nengok cowok2 ganteng

IMANSHAH said...

lilies..

ye ke?? bukan masa mula2 ngajar dulu nak balik juga ke..hehe


jgn marah ye

IMANSHAH said...

izaheri

inilah zaman terbaik kita..dari f3 lagi kita ngekang depa..

Afida Anuar said...

Ahaaa, zaman sekolah...siapa sangka kan, pengalaman perit waktu sekolah dulu, sekarang ni bila dikenang boleh buat kita tersenyum..

IMANSHAH said...

Afida

Itulah bezanya antara budak2 ngan dewasa..haha

sissyira said...

salam


sesekali rindu juga nak sekolah balik, tapi bukan rindu nak belajar, tapi rindu nak bercinta monyet :D

IMANSHAH said...

susyira

Haha, jangan bercinta ngan cikgu udah ye..haha

noreed said...

hmmm, mmg betul sgt rindu zaman persekolahan. huhuhu

lillies said...

hehehe....x marah la...

nak balik sebab x tahan dgn bebudak...hehehe...

IMANSHAH said...

noreed

Thanks follow me

IMANSHAH said...

lilies

hehe tulah, jarang dengar cikgu budak yang homesick..haha

ijatnuar87 said...

ambe tanpa segan silunya ingin menyatakan bahawa ini ialah entri terbaik stakat ini yg pernah ambe baca...sangat2 mengamit perasaan ambe,membuatkan ambe rasa nak balik ke zaman persekolahan...dan sebenarnya itu adalah antara sebab ambe sanggup jadi cikgu,sebab nak rasa semula pengalaman di sekolah,tapi dari kacamata seorang guru plak...huhuhuh

IMANSHAH said...

ijatnuar

Haha, yeke??baguslah, nanti dapat merasa sepak terajang seorang guru, welcome to the club dik

nza said...

hanya guru yg memahami guru..mmg keindahannya akn kita rasai bila anak2 didik brjaya.......

ijatnuar87 said...

hehehhe...beyeh2...mmg menunggu2 nih...

IMANSHAH said...

nza

sudah rasa saat itu..dah ada anak didik yang bekerja

IMANSHAH said...

ijat

masuk dulu baru tahu..haha

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget