WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Monday, February 7, 2011

BATMAN BIN SUPARMAN

Salam semuanya. Berkisah kepada nama. Sebenarnya Islam menganjurkan para ibu bapa untuk memberi nama yang baik dan indah kepada anak mereka. Adalah menjadi hak kepada anak-anak untuk mendapat nama yang baik  untuk diri mereka. Namun, sejak akhir-akhir ini kelihatan para ibu bapa seringkali memangil nama anak mereka dengan nama panggilan atau nama manja. Saya tidak mengatakan ianya menjadi kesalahan , namun kadang-kadang ianya tidak membawa apa-apa makna yang indah. Contohnya Zainal jadik Nal, Razali dipendekkan menjadi Jali dan banyak lagilah. 

Kepada yang ada tersangkut paut, mohon maaf, ianya tidak ada  kena mengena dengan hidup atau yang telah meninggal dunia. kadang-kadang kita berbangga menggelarkan atau memanggil nama teman-teman dengan nama binatang dan sebagainya. Nauzubillah.
Dari satu  diriwayatkan, Rasulullah berkata bahwa “Namakan anak-anak dengan nama para Nabi, dan pada dasarnya nama yang dicintai Allah SWT adalah Abdullah dan Abdur-Rahman, nama yang mengandung kejujuran adalah Haarith dan Hammam, sedangkan yang paling tidak disukai adalah Harb dan Murrah.”
Mungkin entri ini agak klise kerana seringkali disebut-sebut dalam banyak entri oleh para blogger. Saya mengeluarkan entri ini kerana melihat satu kad pengenalan milik rakyat Singapura yang sangat pelik namanya. Pernahkah saudara-saudari berhadapan dengan orang yang memiliki nama pelik?? Apapun, Imanshah berharap TETAPLAH MEMANGGIL NAMA ANAK DENGAN NAMA ASLI KERANA DISITULAH KITA MENDOAKAN MEREKA DENGAN NAMA TERSEBUT. Salam malam selasa! 



TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

49 GENTA RASA:

white rose said...

kadang2 manusia ni tidak memikir panjang tntg masa depan anak2...

kehidupan seharian kita ada kaitan dgn nama kita...

atok sy pggil sy dgn nama penuh...
cucu & anak2 nye yg lain dia panggil ringkas...
bila ditanya kenapa pggil nama sy yg penuh, dia tak jawab ape2...

Wan Gerrard said...

lol terasa..panggil aku dgn nama penuh la pasni, bukan wan gerrard :P


Lagi Chelsea Vs Liverpool

IMANSHAH said...

@Wan Gerrard

hehe wan apa tu?

Mohamad said...
This comment has been removed by the author.
IMANSHAH said...

@white rose

Alhamdulillah mesti anda miliki keistimewaan tertentu kan

Mohamad said...
This comment has been removed by the author.
IMANSHAH said...

@Mohamadmak aii terkejut saya..

ada kawan saya nama michel jackson, orang asli

Mohamad said...

Salam Imanshah..
Begitulah.. dalam sebuah kelas boleh buat kari ke.. sambal ke.. dll

Si DauN CeRi said...

walawei... batman bin suparman la.. hehe kalau dah jawa tu jawa jugak le..

nama sy panjang.. tp membe2 suke sebut nama penuh sy sbb rmi nm yg sama.. hee

lillies said...

kadang2 ada yg bagi nama skadar nak glamour je..pastu panjang berjela..entahkan budak tu bole bawak ke x maksud naam dia sndiri pn xtau...

pastu bila sekolah, susahla cikgu nak menulis nama anak dia yg panjang berjela..

sebab ada sorang anak murid saya nama dia saja dh merangkumi 6 orang punya nama..bayangkan setiap bulan nk kena tulis dalam register...hadooii...
=)

ckLah@xiiinam said...

Sebagai tanda buah kasih ibu dan ayah...maka sedikit nama ibu diambil dan digabungkan dengan nama ayah....



Biasa orang buat begitu, walaupun makanya nanti...hahahahaha


bapa Arshad= Ambil pangkal
ibu Zainab = Ambil hujung
Anak= Ar+ Nab.....


Yeah...Arnab Bin Arshad...

IMANSHAH said...

@ckLah@xiiinamwah terkejut pakcik kalau ada anak nama ghope ini

IMANSHAH said...

@lillies

haha zaman saya jadik guru kelas tulis dalam buku register dah berlalu..hehe

IMANSHAH said...

@Si DauN CeRibaguslah, nama penuh yang indah itu lebih afdhal

NICK IRFAN said...

pelk btol nama dia... hehe aku mana btol lain mak aku panggil nick jer.. hehe

Raji berkata said...

adeh xbaik ak bru igt nk gelak =.="
peminat superhero mngkin parentsnya
huhu

Amira Naddia said...

peehhh..abg ku panggil aku gemok!

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

waahhh...bole pitam lgu ni...

Afida Anuar said...

mcm housemate saya ni la, nama mardhiah, tapi panggil Mekdi...errr..

ok lepas ni saya panggil dia mardhiah la..tak nak panggil mekdi dah;)

tp batman bin suparman? biar benar!..ahaha

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Allahu Akhbar...kalau nama tu baik maknanya tapi jika diringkaskan jadi tak baik, maka kita sering mendoakan keburukan buatnya...

Citarasa Rinduan said...

ingat lagi dr dahulu..tentang panggilan nama seharian membentuk ahlak..

alhamdullilah..sampai skrg ayu suka gelar dan gunakan nama ayu..

ayu gitu..hehehhehe

IMANSHAH said...

@Citarasa Rinduan

tulah sangat ayu..hehe

IMANSHAH said...

@Abd Razak

setuju dengan ustaz, sebab tu adik beradik saya saya marah panggil pendek2..setakat along, anagah je

IMANSHAH said...

@Afida Anuar

mekdi??haha sungguh teruja makan McD

IMANSHAH said...

@Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)

pitam lagu apa tu??Cik Mek MOlek??wahaha

IMANSHAH said...

@Amira Naddia

Mok cukup!!!

IMANSHAH said...

@Raji berkata

Atoknya lagi sebab nama anak dah superman..then bapaknya bagi anaknya nama batman

IMANSHAH said...

@NICK IRFAN

Hang owang kelantan ke??

cikgu isza said...

bukan cikgu jer susah nak tulis nama anak panjang2 tapi bila anak nak isi borang pun susah..
alhamdulillah.. setakat ni saya panggil anak saya dengan nama penuh..
memang itu doa saya..

IMANSHAH said...

@cikgu isza

ada anak murid saya ada empat nama..termasuk muhammad..panjang benor..

Azmi said...

nama penuh kau apa man?? mulai hari ni kena panggil kau dengan nama penuh la kan??
haha....

IMANSHAH said...

@Azmi

hahahaa nama iman sudah, sangan santek ok!! wahaha

alahai hang nak kena penyepak, bukan tak tahu nama aku, dalam FB sudeh

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

hehehe... maybe keturunan superheroes kot. baru tahu hari ni Batman tu anak pada superman

IMANSHAH said...

@Nazsabrina Iman Zulfikar

agaklah..hehe tapi macam tak seghope je, sedarah tang mana??

sicomot-comel said...

@ckLah@xiiinam

hahahha..
Arnab jugak yg jadik mangse..
hohoho

sicomot-comel said...

cikgu iman..
nme pendek lg senang kan..?

mcm saye..
Ummi ! =)

IMANSHAH said...

@sicomot-comel

Betol2...saya IMAN..hehe

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa.

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa. ;)

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa. ;)

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa. ;)

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa. ;)

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa. ;)

W said...

kdg2 makayah fikir nak nama anak glemer je. maksud ntah apa2. w pulak paling tak suka, orang tukar2 nama w tak sukaa. ;)

Azmi said...

haha....baik abg iman...haahha...

IMANSHAH said...

@Azmi

camtuh ar adik abang

IMANSHAH said...

@W

tulah, 9 bulan jenuh makayah memikirkan nama

sissyira said...

salam

harap3 kita lepas ni berhati-hatilah beri nama anak kita yea.

truth said...

boyan, mmg hilang terus identiti nya kat spore.

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget