WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Wednesday, February 9, 2011

JANGAN MENANGIS IQBAL

Ahad menangis, Isnin menangis. Hari ini Selasa pun menangis. Tiada hari yang tidak menangis. Kasihan melihat seorang anak yang terpisah jauh dari keluarganya. Iqbal, pelajar saya kelahirang Temerloh Pahang, mengalami sindrom homesick, satu sindrom yang bukan sahaja dijangkiti oleh kana-kanak seperti Iqbal, bahkan orang dewasa juga. Cuma yang membezakan antara kedua-duanya, kanak-kanak akan berlarutan dan akan mencari jalan untuk pulang ke pangkuan keluarga.

Iqbal salah seorang contoh dari ribuan pelajar sekolah berasrama yang sebenarnya memiliki potensi yang tinggi untuk berjaya , namun kecundang di tengah jalan akibat gagal untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran. Kasihan saya melihat guru-guru saban waktu memujuknya supaya terus kekal bersekolah di Sekolah Bintang. Begitu juga dengan pelajar semuda Iqbal yang ttrpaksa berperang dengan perasaan antara keinginan untuk mendapat prasana pendidikan terbaik dengan kerinduan kepada keluarga. Apatah lagi melihat kepada latar belakang keluarga nya yang boleh dikategorikan sebagai pelajar miskin, sayu jika Iqbal akhirnya kalah dalam perjuangannya, dan akhirnya pulang ke kampung halaman.

Kami sempat meminta Iqbal menulis alasan kenapa dia ingin berhenti dari meneruskan persekolahan di sini. 
Buku teks tinggal kat rumah

Seluar hilang
Tuala hilang
Terjatuh
Slip bank hilang
Rindu mak ayah
Apapun, inilah antara rencam dan ragam pelajar yang sering ditemui saban tahun sepanjang bergelar guru. Kepada Iqbal, semoga kuat jati dirimu, setinggi kasihmu kepada keluarga, tinggi juga hasrat dan tekadmu untuk mengubah nasib mereka. Adios!!




TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

56 GENTA RASA:

Ayuni said...

hm, nie baru skolah, belum lg masuk u....ngan assignment bertimbun2 n lecturer yg cerewet n bnyk gossip folks!

mR.sYaH said...

tulah mereka xbiasa lagikan.. pernah juga mengalaminya dulu.. akhirnya berjaya.. harap2 iqbal akan terus sukses..

AfiQ said...

alaaaaaa...kesian.... tapi nak buat cam mane kan... kalau da tak tahan sgt.. still remember masa fiq home sick masa form 1 dulu.. hehehehe

sonata anak kancil said...

salam...cikgu Imah pujuklah dia...beri semangat kental kepada dia, anak2 akak dulu pun macam ni juga...tapi akak buat de' je....
suruh duduk kat asrama juga!!!

IMANSHAH said...

@sonata anak kancil

cikgu Imah mana lak kak..haha

tahniah2 akak dikurniakan anak2 yang pandai belaka..balasan allah terhadap kecekalan, dedikasi dan ketabahan akak dalam mendidik anak orang selama ini

IMANSHAH said...

@AfiQ

wah anak mak juga ni..sekarang dah besau panjang

IMANSHAH said...

@mR.sYaH

terima kasih abang syah kerana berikan semangat pada adik iqbal..hehe

IMANSHAH said...

@Ayuni

tulah, nanti bila dah dewasa cerdiklah sikit..hehe

nur aisya humaira said...

Alahai,ciannye Iqbal..cikgu pujuk laaa die...:)
Budak2 tk pernah berpisah ngan family, camni laa cikgu...:)

Raji berkata said...

hehe malunya nk cakap
aku pun dlu pernah juga rasa cmtuh
first time masuk asrama masa form 4
rindu nyer ikutkan nk pindah balik sekolah lama jer...
huhu
tapi tu lah kan kalau dh lama inshaAllah lama2 ok ;D

sian kt cikgu2 nih yg berusaha memujuknya ;D

khaifaiz said...

harap iqbal lebih tabah la hendaknya

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

uihhhhhh alasan dia ni.... tak kukuh betol lahhh... nak wat camnerrr... Ikbal setiap kejayaan perlukan pengorbanan..... setiap pengorbanan itu lahir dari hati yang tabah.... dan tabah itu lahir dari dugaan dan rintangan yang dilalui...

adol ihsan said...

assalamualaikum, cikgu ..

oh.. teringat plak masa sy form 1,,
sy pun pernah gak menangis dek krn homesick nie..

hehehe...

eszol raar said...

gile jambu

tringat ashman

kah kah kah

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

heheh sian iqbal..but nak berjaya kenalah ada pengorbanan

nub said...

hahak. lau ang stay sah2 ang jadi jambu

Azmi said...

haha,,,,sian dia..
kau patut ambik dia jadi anak angkat tuh...

Semarak Api said...

alalaaa..comey sgt..btol ke form1 ni ckgu?haha..

tp seyes sindrom homesick tu smp da kje cmni pon sy still ade..ni kn plak bru blja duk jauh dr kluarga dgn umur semuda itu.huhu..pujuk la die lg ckgu..jgn quit..

asybedazzle said...

tngok dari gmbar dia agak muda walaupun tak sebenarnya, kot la.

drpd pengalaman, form 1 masuk hostel tak sesuai sbb terlalu muda dan perlukan masa dengan keluarga dan parents terutamanya.

pilihan terbaik, masukkan ke hostel bila form 4. experience yang terbaik.

zidEL zhafiz said...

TOLONG PUJUK IQBAL..JGN BAGI DIA QUIT..!!
PLEASEEE...!!!!

white rose said...

nama sedap laa...

IQBAL...
hensem plak tuh...

haaaaiiihhh...
kalau dah besar,
dah lama sy ngorat...

miahahahaha...

Afida Anuar said...

Alo lo lo lo kesiannyer...

NzA said...

setiap org xsama...ada yg kuat n tabah ttp ada yg tewas diprtengahan jln...

Apa nk buatkan...insyallah, jika seorg pelajar tu tekun, belajar di mana2 pn mrk akn tetap menjadi permata yg bersinar..semua tu brgantung pd naiwatu....
semoga iqbal terus cemerlang.....

scrlettfr said...

salam cikgu.. kejutan budaya tu... hehehe...

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Apa kata cikgu bawa dia duduk ngan cikgu hehe..

nurkass said...

kesiannya..
tulah ragam budak..kalau ragam dewasa ngan org tua tak taulah..haihh..hehe

::FAIZ FARISH:: said...

akupun homesick jugak klu lelama jauh ngan keluarga. huakakaka

Kakzakie said...

Salam cikgu,

Kakak rasa ramai yg mengalamai seperti ini. Anak sulung kakak dulu pun sama. Masuk tingkatan satu dah berpisah sebab USPR membawa dia ke sekolah berasrama. Tiap minggu kakak/hubby kena jenguk dia. Motivate dia samapi dia selesa....

Iqbal kena kuat sayang. Ibu-bapa Iqbal pun kena kuat sama bagi perangsang...

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

biarkan bunga berkembang,
di atas tangkainya...

lari tajuk gak hehe...

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

depa panggil nie homesick kan

Hafzan Sarah said...

bila homesick cenggini tak bleh juga nak fokus pada study kan..sebab tu elok juga duk ngan keluarga..tapi yang kurangnya, kemudahan sekolah di kampungnya tidak sebaik sekolah bintang kan..namun itu bukan penghalang buat iqbal untuk jaadi insan berjaya juga kan..

-------------------------------------
maaf la terbanyak 'kan'..he he

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

sian iqbal...

AtiqahNajwa said...

Cikgu,

Tolong pujuk Iqbal bg pihak keluarganya ye.. bukan senang nak dapat SBP. Kawan2 saya ramai yg kecewa anak tak dpt SBP sbb saingan yg sengit di KL ni w/pun anak 5A UPSR.

mie said...

sindrom homesick...
itulah yang perlu dielakkan..
eheheee

gadisBunga said...

yg dalam gambar tu ke Iqbal?

heheh...mesti manje dgn mak ayah ni..... :D

SUZIE APAI said...

adui..pnh gak rasa homesick..blum lagi cerita makpak yg duk teringat ank2 kt ostel...huhuhuuu...tiap benda perlukan pengorbanan..

tp penangan duk ostel, bila dh serasi langsung tak igt nk balik umah...syokkk wwwooooooooo...yg ade gepren boipren lagik la....

Cik SHiNJU said...

Alalala...comelnye dak Iqbal neh...
Standard la brg2 ilang tu..kat hostel
mmg ramai 'budak setan'..huhuh

makdara TERdiva said...

alah..kesiannya dia..
teringat plak kat anak MDT..tsk!

semoga iqbal bersabar..cpt cikgu pujuk dia.. :D

Amira Naddia said...

laaa..kesian iqbal. pujok la die. harapan keluarge tuh..

naz said...

alahai comel budak lelaki tu haha bersongkok kacak

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum,...

yup... homesick bukan sahaja terjadi pada budak2 sekolah tapi orang2 dewasa juga... kita tak le tengok orang menangis nanti kita menangis juga... almaklum lah sensitif huhu ~

wahida said...

alahai...harap2 kalau anak2 saya dpt masuk sekolah bintang nnt, jiwa dia kental dan kuat...

ckLah@xiiinam said...

Emmm...alah. Kesiannya. Bijak....tapi kurang tahan lasak ya Iqbal!

Tahun ni, ckLaj dah tak melawat asrama anak setiap munggu dah. Dia dah boleh terima sebulan sekali....maknya pun!
:D

echah mashuri said...

mula-mula mmglah nangis.bila dah lame nnti diaorg lagi seronok.dpt kenalkwn2 baru kan cikgu?:)

ibuintan said...

ala ciannye... pujuk2lah bagi dia semangat

entah2 dia teringat bantal busuknya tak?

lillies said...

ala...cutenye iqbal nehh..meh la jadi anak angkat saya nakk??hehehe..

apa2 pun untuk mencapai sesuatu kejayaan, pasti ada jugak sesuatu yg harus kita korbankan..semoga iqbal semakin tabah k..
xmo la nanges2...nanti jadi x encem...hehehe..

p/s : kalau cikgu imanshah ada rotan2 ke, buli2 ke btau kat teacher ni tau..nanti teacher balun balik cikgu imanshah.. oopss..!! terlepas sudah...iqbal, rahsia tau.....hehhee

Kalamhati said...

huhu cian dia..nmpk sangat anak manja..
meme jenis takleh jauh nga family ni gaya

shahjiehan said...

hehhe.. anak manja tuh..! cg.. sj melawat...jengjeng jeng

shahjiehan said...

hehhe.. anak manja tuh..! cg.. sj melawat...jengjeng jeng

Dinas Aldi said...

akak zaman sekolah menengah dulu pun homesick juga tapi nasib baik dapat bertahan 5 tahun di asrama.

kesian Iqbal. I feel you, Iqbal.

Qamarul said...

wer kalau aku pun menangis..

iman said...

budak2..memang kdg2 hati belum menjadi tabah...begitulah..sementara belum matang dan besar...=)

Azzam Yani said...

alamak..kesiannya tgk dier...same la dlu...time F1 mmg mcm2 dugaan..ni hilang tu hilang...homesick lg...

soffea said...

ala.. kesiannye iqball... hehe. be strong ya iqbal~

teratai@cikgu mega said...

salam cikgu iman,

kisah ini mengingatkan saya kpd anak yg baru masuk tg 1 awal thn ini...2 minggu b'turut2 merayu ditukarkan sekolah, tp berkat nasihat n sokongan mak ayah n kakak2..alhamdulillah dia dah dpt terima situasi di sekolah baru!

sissyira said...

salam

hehhe....rasa mcm kena kat diri sendiri je ni..huhuh

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget