WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Wednesday, February 16, 2011

NYANYUK

Salam sejahtera. Hari ni rasanya tidak ada apa yang menarik untuk dikongsikan. Kedidupan diteruskan seperti biasa. Sekolah, P & P, mesyuarat guru, sukantara dan malamnya baru berpeluang mengadap laptop. Alhamdulillah, musim-musim kesibukan ini dapat diuruskan dengan baik. Sedang menunggu tamatnya musim kesibukan ini akan berakhir. Paling kurang sehingga Mac, insyaAllah.

Mendapat perkhabaran betapa kehidupan yang sekejap ini terkadang sangat tidak adil bagi mereka yang baik. Maaf bukan niat saya untuk mempertikaikan apa yang dikurniakan oleh Allah, kerana bercakap soal adil, yang maha Adil hanya Allah semata-mata. Nenek saudara saya, menjadi fokus penceritaan saya pada malam ini. Menyerahkan sebidang tanah kepada cucunya seorang, sedangkan cucu-cucu lain tak memperoleh hak yang sama. Begitu juga anak-anak ya yang masih hidup merupakan pewaris hartanya. 

Namun inilah yang dikatakan sebagai "ingin menumpang" cucu. Kini usia hampir 80-an, kedut-kedut mula kelihatan, begitu juga kudrat tidak sekuat dulu lagi.Tambah menyedihkan ingatan juga semakin berkurangan, dan mulai nyanyuk. Biasalah orang nyanyuk, berak pun kadang-kadang tak sedar. Dan cucu yang disayanginya dan diserahkan sebidang tanah untuk dibuat rumah, mula menunjukkan belang sebenar. Mula mengungkit, memaki hamun dan memarahi si nenek tua jika kencing merata-rata.

Beristighfar saya mendengarnya. Kenapa begitu lagakmu bila kau sudah senang? Mengapa sikapmu bila orang tua itu sudah nyanyuk? Mengapa angkuhnya sikapmu bila kau sudah dapat hartanya? Tiada siapakah yang berani untuk menasihatimu?? 

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Zaid bin Ali dari ayahnya dari neneknya berkata Rasulullah s.a.w. bersabda: 
"Andaikan ada kalimah yang lebih ringan dari kata UF (Cish) untuk dijadikan dasar serendah-rendahnya derhaka pada orang tua nescaya akan dilarang oleh Allah s.w.t. untuk mengatakannya, kerana itu seorang yang derhaka pada orang tuanya boleh berbuat apa yang diperbuat maka ia tidak akan masuk syurga, sebaliknya seorang yang bakti pada orang tuanya boleh berbuat apa saja maka tidak akan masuk neraka."




TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

8 GENTA RASA:

white rose said...

alahaaaiii...
kisah ni sama dgn kisah nenek sy...

xmau laa ungkit2 dah...

nenek dah meninggal, nanti terserdak dia dalam kubur tuh...


berdoalah supaya POLAN BIN SI POLAN berubah & kembali bertaubat...

Ayuni said...

hm, pelik....

IMANSHAH said...

@white rose

semoga roh nenekmu dicucuri rahmat

mR.sYaH said...

itulh namanya lupa daratan.. ish3..

ibuintan said...

as salam Iman,

sibuk ye?

yang nyanyuk tu dah tentulah nyanyuk, kalau camtu yang muda tu lagilah nyanyuk tu... nyanyuk terkutuk lagi

siti murni said...

Kebetulan..kite pun story pasal tok..mudah2an tak terjatuh dalam golongan cucu yang macam tu..aminnn...

Afida Anuar said...

Kesian kat tok..hawat buat lagu tu?..

Setiap perlakuan kita..baik buruk...pasti mendapat balasannya. Tak di dunia..kat akhirat kelak.

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

ah...pantang nampak orang tua di sakiti

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget