WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Monday, May 30, 2011

PELAJARAN DARI MEMORY LANE IPOH

Sebelum pulang ke kampung Imanshah sempat 'bersiar-siar' ke Memory Lane atau lebih mesra dengan panggilan lockin oleh orang-orang Ipoh khususnya. Seperti biasa, tempat yang akan selalu Imanshah kunjungi semenjak tahun 2003 lagi. Walau pun tanpa membeli apa-apa, namun hati cukup seronok dan teruja setiap kali melewati kawasan ini. Melihat hiruk pikuk manusia yang tawar menawar, bunyi lagu-lagu yang dimainkan sehinggalah suara penjual ubat memangguil pembeli untuk melihat ubat resdungnya. Semuanya bersatu di sini.

Dan melihat kepada kesungguhan dan ketabahan para peniaga memperaga dan memujuk pembeli agar membeli barangan mereka waima majalah wanita keluaran tahun 1998 mahupun sekeping CD yang entah berapa lama usianya, hati seolah-olah mendapat suntikan semangat. Ada antara mereka yang sudah begitu tua, namun masih gigih mencari rezeki. Dan para peniaga yang terdiri daripada pelabagai bangsa (termasuk indonesia) menjadikan memory lane begitu istimewa dan dekat di hati. Kalau ikut kan kepada mata kasar semmeangnya hati akan berfikir, mampukah mereka menyara hidup dengan hanya menjual barangan antik mahupun radio-radio lama yang barangkali orang seperti Imanshah tak pernah pandang pun. Namun sebaliknya mereka membuktikan segala hipotesis itu salah, dan para peniaga barangan lama dan terpakai ini terus kuat dan teguh meneruskan kelangsungan hidup mereka.


Ya, dalam hidup ini harus berani dan yakin dengan apa jua tindakan yang dilakukan. Dalam kesulitan, sudah tentu ada pertolongan dan untuk meneruskan kehidupan, seharusnya mesti kuat mencari rezki yang halal untuk  secebis kehidupan. Memory Lane Ipoh, terima kasih!! Semoga dikau terus teguh dan wujud bukan hanya untuk para peniaga mencari sedikit rezeki Tuhan, namun untuk manusia lain belajar sesuatu darimu!


TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

4 GENTA RASA:

ckLah said...

Kat TI dipanggil 'pasar karat'.

Afida Anuar said...

tak pernah pergi...nanti nak pergi la... ada barang2 'lama' tu...majalah wanita tahun 98....that's something..hik

Aimi dan Pakcik Hashim said...

kalau pandai cari mungkin blh dapat barang best situ kot

shahjiehan said...

lokennn!!

lama x pi...

jom baca dan komen Wave Breaker di Pulau Langkawi | ! !shahjiehan [dot] com ! !


skrg ni byk org jual bju2 bru dah...huhuhu


tp brg2 lma tu ada lagi ler...kan ka,,,,

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget