WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Sunday, June 26, 2011

OH WANITA: WHICH ONE U CHOOSE?


Salam dan selamat petang. Mintak maaf kepada kaum wanita. Tadi Imanshah menjenguk sedikit entri-entri popular di GENG CYBER.COM. Dalam bahagian popular, Imanshah lihat kebanyakan entri yang mendapat hit atau mempunyai rating tertinggi adalah berkaitan dengan wanita. Kecut perut melihat dan membaca kisah-kisah wanita yang semakin hari seperti barang dagangan di dunia maya. Tidak habis-habis bercerita tentang masalah moral wanita yang melanda. Antaranya :

TENGOK TETEK DULU BARU TENGOK YANG LAIN
OH AWEK SEKOLAH YANG TERLAMPAU
OH NAEMAH SEKSI YANG MENGGAIRAHKAN
 dan banyak lagi.

Tak sanggup rasanya untuk Imanshah tulis satu persatu di sini. Apapun renungilah seloka hasil tulisan K@MOKAZ


Pakai tudung tapi bertelanjang 
Itulah gaya orang sekarang 
Mana tidaknya, ukuran badan semua terang-terang 

Baju nipis nampak bayang 
Aset saja ditayang 
Lebih baik tak pakai baju senang 
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang 
Baju ketat seluar sendat 
Pakai tudung just ikat-ikat 
Dari mula memang bukan adat 
Disudut agama pun gaya tak berkat 

Tudung jarang baju nipis 
Pakai sikit boleh nampak 'garis' 
Mata orang terbeliak, kita membengis 
Bila kena kutuk, kenapa menangis 

Lengan pendek blaus gantung 
Jeans ketat melekat dipunggung 
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung 
Agama tak suruh berbungkus macam pocong 

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah 
Kalau takat rambut orang kurang ghairah 
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah 
Mata yang memandang boleh keluar darah 

Kebaya ketat, kain terbelah 
Ikat tudung macam tak sudah 
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah 
Tapi Islam sebenarnya indah 

Tutup aurat bukan suruh berselubung 
Sampai tak nampak muka dan hidung 
Yang faham tuntutan amat beruntung 
Taklah bersungut mulut pun muncung 

Dah kalau mula minat nak bertudung 
Cubalah sesuaikan apa yang disarung 
Kalau masih rasa jiwa tu 'mendung' 
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung 

Bertudung itu bukan satu paksaan 
Ianya lebih kepada keinsafan 
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan 
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan 

Asal menutup aurat itu tuntutan 
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan 
Yang ye nya hati tak berkenan 
Tu yang berjela-jela mencipta alasan 

Menutup aurat satu syariat 
Kepada agama kita taat 
Hidup berkat pahala berlipat-lipat 
Didunia selamat, di akhirat hebat 

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat 
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk taat 
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat 
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat 

Baik tak bertudung kalau hanya nak rosak imej 
Walhal Islam suruh pakai yang sopan dan manis 
Dah kalau takat pakaian ngalahkan pengemis 
Atas tutup, bawah buka, ni apa punya jenis? 

Kita memang hidup dalam era serba maju 
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju 
Kalau bertudung tapi pakai yang 'gitu-gitu' 
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu 

Banyak salah faham bila mula bertudung 
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung 
No more pant suit, kebaya or kebarung 
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung 

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna 
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa 
Pun tak usahlah juga terlebih gaya 
Islam itu suka yang sederhana 

Kenalah pula kita wanita bekerjaya 
Fesyen busana muslimah yang paling kena 
Kalau rasa nak letak kaler, tu yang paling asas je 
Sebab agama sendiri menggalakan kita selesa 

Mana tidaknya, bila bekerja kita bergaul semua 
Kalau sendiri memandang muka pun layu je 
Orang dok mengata, kita pun rasa terhina 
Dah kalau 'put color' jangan macam 'rainbow' pula 

Siapa kata kita tak boleh berwarna 
Tak caya cuba tengok semua pendakwah-pendakwah kita 
Ustazah-ustazah mereka tetap juga bubuh kaler 
Taklah sampai mengancam, cuma biar nampak 'bernyawa' 

Tu sebab kita buat kerja semua dengan niat 
Jadi terserah budi bicara tuan punya jasad 
Dah kononnya bertudung tapi hati masih jahat 
Baik tak le payah berpura nak tutup aurat 

Kalau dah memang rasa nak berubah 
Peduli kata orang bukan dia yang susah payah 
Asal niat, matlamat dan cara kita istiqamah 
Lantak mereka lah kalau nak tergigit lidah 

Bersamalah kita mengkaji semula 
Pakaian kita yang bagaimana gayanya 
Andai belum betul-betul bersedia 
Janganlah kita mencemar kesuciannya 

Andai terasa hidayah menyinggah 
Lakukan yang betul mengikut sunnah 
Menutup aurat jangan sekali dirasa payah 
Mengapa diperleceh, itukan perintah 

Andai dihati redha dan ikhlas 
Diwajah Nur terpancar jelas 
Walaupun bergaya tak berapa 'kelas' 
Asal Tuhan tahu, diakhirat pengorbanan terbalas 

Harap maaflah kalau terlalu panjang 
Bukan sengaja mereka yang bukan-bukan 
Berpantun seloka bukan setakat hiburan 
Yang mana betul jadikan pedoman.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

21 GENTA RASA:

Faez Rusni said...

seloka pedas bro..haha..terbaikkk

alif haris said...

sape mkn cili pasti terasa pedasye mencengkam :D ..

nice bro :)

MerLe said...

nice info =)

SYAFIQAHSALEH said...

nice one..happy blogging :)

menusuk hati said...

hm..yang ini pun ramai orang cuma tahu tapi tak amal

sarah-najwan said...

mok wey..panje nyor seloka itew..
tapi yg pasti punya maksud tersirat..

kepada semua wanita
tepuk dada tanya minda...

Shuu Hrdn said...

suka

Sue said...

mintak2 dijauhkan segala kemungkaran...

conangirlz said...

hurmmm..x tau nk kate ape..
bile agama d letak tepi, y haram jd .....
hurmmm..mmg syaitan berjaya menghasut..

amna said...

nice. pedas tapi sgt berguna :)

Afida Anuar said...

Moga ada yang mengambil pengajaran;)

cucu umie said...

akhir zman abg imanshah..wanita adlh salah satu punce akan berlakunye fitnah..

delarocha said...

ramai yang terasa pedasnya ni.. huhu

Bro ahmad said...

hok laa macam da...isshh sadis

a kl citizen said...

nasib baik juga saya dah tua iman... kalau waktu ini sy masih muda remaja, mungkin tergolong sama ... :(


tapi, apa pun, tetap salah si lelaki juga... iaitu bapa, abang, adik atau suami kepada wanita-wanita itu...

iKhRam said...

tetiba saya yang lelaki ni pulak yang insaf.. huhuhu

Solihin Zubir said...

makan dalam btol seloka ni.. heheh..

NzA said...

itu realiti dik..pemakaian seolah2 menghina Islam...brtudung sekadar fesyen sdgkan dedah sana sini..agaknya depa pakai baju adik2 tak....ketat semacam...

.ejat. said...

bagus falsafah ni.

Gimi said...

perg...wa ambik itu pantun sebagai pedoman..

Gimi said...

perg...wa ambik itu pantun sebagai pedoman..

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget