WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Friday, November 25, 2011

MAAFKAN BILA AKU MENGELUH


Hari ini, siang tadi di sebuah stesen bas ketika pulang dari kerja, aku melihat seorang remaja tampan dengan rambut sedikit ikal. Aku cemburu melihatnya. Dia tampak begitu ceria, dan aku sangat ingin memiliki wajah yang tampan sepertinya.Tiba-tiba dia terhuyung-huyung berjalan. Dia mempunyai satu kaki saja, dan memakai tongkat kayu. Namun ketika dia melewatiku…..ia menyapaku dan tersenyum padaku. Ya Allah, maafkan aku bila aku mengeluh. Aku punya kedua kaki. Dunia ini milikku.

Aku berhenti untuk membeli sedikit kuih. Anak laki-laki penjualnya begitu mempesona. Aku berbicara kepadanya. Dia tampak begitu gembira. Ketika aku pergi, dia berkata, “Terima Kasih, Engkau sudah begitu baik. Menyenangkan berbicara dengan orang sepertimu, lihatlah, aku buta. “ Ya Allah, maafkan aku bila aku mengeluh. Aku mempunyai dua mata. Dunia ini milikku.

Lalu ketika berjalan. Aku melihat seorang budak lelaki. Dia berdiri dan melihat teman-temannya bermain sepak bola. Dia tidak tahu apa yang bisa dilakukannya. Aku berhenti sejenak. lalu berkata “Mengapa engkau tidak bermain dengan yang lain?” Dia memandang ke depan tanpa bersuara. Lalu aku tahu dia tuli. Ya Allah, maafkan aku bila aku mengeluh. Aku mempunyai kedua telinga. Dunia ini milikku.

Dengan dua kaki untuk membawaku ke mana aku mahu. Dengan dua mata untuk memandang mentari. Dengan dua telinga untuk mendengar desir angin dan segala bunyi.

Pernahkah  kita mengeluh? Padahal kita dikurniakan  Allah dua lengan yg lengkap dan kuat untuk mengubah dunia. Perlukah  kita berkesah? Padahal kita dikurniakan  Allah kecerdasan hingga kelak jadi sarjana. Jangan selalu mengeluh saudaraku.Bersyukurlah, bersyukurlah kerana Allah Maha Kaya kurniaan-Nya. Bersyukurlah dengan anggota tubuh yang lengkap dan berfungsi dengan baik, bersyukurlah dengan nikmat air, udara, nyawa dan kesihatan yang kau terima setiap hari. Bersyukurlah engkau masih mampu bersekolah hingga ke peringkat tertinggi. Di luar sana, masih ada ribuan bahkan jutaan saudara kita yg keadaannya tidak lebih baik dari kalian.

Ya Allah, maafkanlah aku bila aku sering mengeluh. Maafkan aku yang masih sering lupa akan nikmatmu. Maafkan aku yg begitu dungu dengan segala kemurahan yg KAU tampakkan dalam kehidupan seharianku.

Diubahsuai dari CERITA MOTIVASI




TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

9 GENTA RASA:

cheqna said...

ya allah...
sesungguhnya aku hambaMU yang lemah

a kl citizen said...

Memang kita ni semua selalu dan banyak benda nak dikeluh kesahkan... Saya terlebih lagi ~ cikgunormah@klcitizen

tunz said...

sentiasa bersyukur kehadratNYA

efa said...

suka gak kekdg mengeluh tp bersyukur padaNYA

hani@debumelukut said...

ada kala mengeluh ada kala tidak namun Syukur tetap ada di hati.Kerana kita manusia biasa..

kakcik said...

Melihat pada kelebihan orang, kita lupa pada kelebihan yang kita ada. Pandanglah pada kekurangan orang, akan terasa betapa beruntungnya kita.

MAT SOM said...

En Imanshah berada di Bali KAH ITU?

yA KITA kaya dengan nikmat, tetapi tidak merasakan kelebihan itu.

Yatie Awang said...

kita seharusnya bersyukur dengan kesempurnaan luaran kita...semoga dalaman kita juga sempurna, Amin

Afida Anuar said...

sedang berusaha dan belajar untuk sabar dan redha, dan bersyukur atas segalanya...ayuh!

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget