WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Thursday, December 22, 2011

HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PADI

Dua peribahasa MELAYU yang mempunyai maksud yg TIDAK JELAS


1. Harapkan PAGAR, PAGAR makan padi.
2. Melepaskan BATUK di tangga.



Setelah menerima penjelasan, peribahasa yang tepat ialah



1. Harapkan PEGAR, PEGAR makan padi.
2. Melepaskan BATOK di tangga.



PEGAR adalah sejenis BURUNG yang dibela oleh pesawah untuk menjaga sawah padi mereka drpd ancaman haiwan-haiwan perosak seperti serangga, tikus dan sebagainya.

Maksud peribahasa ini ialah burung PEGAR yg diharapkan utk menjaga sawah padi tidak boleh diharap kerana bertindak memakan padi milik tuannya.



BATOK pula ialah GAYUNG di yang digunakan untuk membersihkan kaki sebelum naik tangga nak masuk rumah (rumah kampung kan ada tempayan kat depan rumah).

Maksud peribahasa ini ialah sikap membuat kerja sambil lewa, acuh tak acuh serta tidak bertanggungjawab.



Punca kesalahan ini ialah peribahasa yg TEPAT dan TIDAK TEPAT itu sama dan serupa sekiranya ditulis dalam TULISAN JAWI. Mungkin kekeliruan dan kesalahan ini timbul semasa orang Melayu masih aktif munggunakan tulisan jawi.



هارڤکن ڤݢر، ڤݢر ماکن ڤادي
ملڤسکن باتوق د تڠݢ

petikan : SUMBER



TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

11 GENTA RASA:

Jo Qusary said...

Bagus utk dijadikan artikel atau thesis ilmiah nie...

klcitizen cikgunormah said...

baru jelas tentang pegar tu. yang batok tu, alhamdulillah dah tau.

tunz said...

baru tau..tq cikgu iman

azwa amani said...

yg pegar tu baru amani tahu... :)

Lelaki Ini said...

dua2 baru tau..
adeyh2 sgt2 lembab!

Afida Anuar said...

selama 29 tahun hidup kat atas dunia ni duk ingat kat pagar yang makan padi... duk ingatkan batuk koh koh koh yang di lepaskan kat tangga;)

ni baru lah tau yang sebenarnya....

aimie amalina said...

waaaa
baru taw ni
gud2


bagus ni..cintai bahasa kita!

Zul Fattah said...

la.. kiranya apa yg kawe blajar slamo ni? saloh r..?

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

tapi kite dh biasa dengan PAGAR...cmne nk ubah ek????

Kalamhati said...

rupanya selama ni silap eja..huhu

Nazrul said...

Ada peribahasa baru - Harapkan DBP, DBP tak boleh harap

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget