WAJAH KESAYANGAN HAMBA

Tuesday, August 14, 2012

KETUPAT PALAS


Bila  memandang gambar di atas, ingatan selalunya akan terarah kepada arwah nenek. Nenek memang mahir dalam membuat ketupat palas ini. Selalunya bila tiba hari raya, ibu akan berkampung di rumah nenek untuk membantu menyiapkan ketupat palas ini. adik beradik ibu juga akan tumpang sekaki  meminta nenek dan ibu menyiapkan ketupat palas untuk keluarga masing-masing. Ada dua jenis, satu yang manis dan satu yang tawar. Imanshah suka yang MANIS. Hehe.

Kini, nenek dah tiada, dan Alhamdulillah, ibu tidak pernah gagal untuk membuat ketupat palas untuk kami adik beradik. Adik beradik mewarisi kepandaian ibu?? Hehe, rasanya seorang pun yang tak pandai. Entahlah, bila ibu dah tiada, takut kami adik beradik tak merasa lagi ketupat palas ni.

Ibu dulu suka mencampurkan ketupat palas dengan kacang. Namun sekarang ni resepinya agak berbeza. Serunding daging pula jadi pilihan. Rasa?? Memang sedaplah kalau campur serunding. Bagi ketupat manis, orang-orang Kelantan hanya makan begitu sahaja, bagi yang tawar pilihannya ialah kuah kacang ataupun rendang. 

Alahai tak sabar nak balik kampung ni. Imanshah akan selalu membantu membuka daun palas. Hehe senang je kan. Sambil menunggu ibu membungkus, sempatlah bersembang-sembang. Dan selepas selesai membungkus, maka ketupat-ketupat ini akan direbus pula. Dan jangan tak tahu cara mengikat ketupat juga ada seninya. Ada yang dipanggil ketupat jantan, dan ada yang dipanggil ketupat betina. Imanshah pun tak kenal mana satu jantan mana satu betina. Yang penting, makan sehingga menjilat jari. Jumpa lagi !



TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI HOK SENGOTI. SEMOGA KUNJUNGAN INI BUKAN UNTUK YANG TERAKHIR KALINYA. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH PASTI TIDAK GELISAH.

2 GENTA RASA:

Cik Farz said...

tak saba nak wat ketupat palas ngan mak.. nak balik kampung...!!

selamat hari raya !

KuNanGKuNanG said...

sedapnye..sy pun suka ketupat palas tp yg manis sy xpandai makan lak.he3

PENCINTA BULAN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MONOLOG


Kepada kau yang ditendang murid...
Kepada kau yang menendang murid...
Kepada kau yang lari tak nak ke pedalaman..
Kepada kau yang tak mau pulang ke semenanjung dari pedalaman...
Kepada kau yang makan gaji buta...
Kepada kau yang ajar orang buta...
Kepada kau yang 'mengipas' guru besar...
Kepada kau yang jadi guru besar...
kepada kau yang denda murid merokok...
kepada kau yang merokok dalam stor...
kepada kau yang yang marah murid mengorat...
kepada kau yang mengorat anak murid...
kepada kau yang sepak murid x makan saman...
kepada kau yang disaman ibu bapa

TANPA KAU SEKOLAH SERBA TAK KENA

PING SANA, PING SINI

My Ping in TotalPing.com | Blogged.my | Syoknyer Blogging blogr.my

PENAFIAN

Blog ini merupakan blog peribadi penulis, tidak mewakili aspirasi mana-mana parti politik, organisasi, NGO mahupun tempat penulis bekerja. Hasil penulisan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sendiri. Penulis tidak bertanggungjawab atas masalah "KECIL HATI" yang kronik bagi sesiapa yang mengunjungi blog ini..terima kasih

ShoutMix chat widget